To første uker – svoosj!

Ja, nå har det altså gått to uker siden jeg starta. Og de to ukene har gått raskt, for å si det mildt! Den første uka hadde vel egentlig bare tre feltdager, siden den første bare var infodag og den andre ble avlyst pga sterk vind. Jeg har for det meste bare tegna disse to ukene. Tegna sjakt, profiler på 3 meter, 6 meter og 8 meter. Sånt er til å få vondt i hodet av, og på onsdag fikk man litt avveksling, selv om det strengt tatt var profil som skulle tegnes da også. Men pga. en litt skjev rullesteinsprofil, måtte det renses en god del (skulle hatt bilde her, men tok ikke desverre). Og gjett va? Der fant man en pilspiss!

DSC05064Den første pilspissen ble funnet av lagkameraten min, og en liten stund etterpå fant jeg også en :D Vi har ei dame som filmer og intervjuer fortløpende under hele utgravninga, og hun var så heldig å få med seg hele greia in real time akkurat når jeg fant den. Og forresten, så var det mitt aller første pilspissfunn ;)

Været har vært så som så disse ukene. Og på torsdag toppet det seg virkelig. Da hadde vi faktisk sol, overskyet, regn, sludd og snø på samme dag. Fortløpende. Iløpet av den første uka og også den første helga var det bare dritvær, og masse vind. Såpass mye vind, at når vi kom til felt og skulle gå over gangbrua (vi reiser med båt i et kvarter), så var landgangen blitt knust og deler av gangbrua ødelagt. I tillegg til at bergdelen kjettingen til lekteren er festet til (som vi går i land på), hadde brutt seg løst. Så ingen kjære mor her :p Dermed måtte vi kjøre med ribb til skjærvika, og gå en 10-15 minutters fjelltur over til Fjellvika hvor vi graver. Kos!

På fredagen i denne uka blei det i midlertidig nydelig vær igjen, og man hadde sol hele dagen og forsåvidt hele helga! Etter jobb stakk vi på ON for å spise. Når 20 stk sultne arkeologer skal ha mat, så  tar vi mer eller mindre over et lokale :P Det endte opp med at min bestilling ble glemt, og når jeg endelig fikk den, type lang tid etter de andre, så var det ufattelig lite godt. Burgern var tørr hele veien igjennom, og så ut som om den hadde ligget ute ganske lenge. Nedtur!

Siden alle fikk lønn på onsdag, så dro alle ut på fredag! Vi vorsa i fjæra til det blei for kaldt, også dro vi inn til «byen». Første stopp var Redrum, hvor vi ble møtt med skulende stygge blikk, slik at vi dro derifra og gikk over veien til ON. Der tok det av. Og jeg har ikke drukket så mye på evigheter. Jeg og en annen fikk for oss å jobbe oss igjennom shottemenyen deres. Vi tok vel rundt fire eller fem hver, kan jeg tenke meg til. Jeg var ikke i særlig god form i går for å si det mildt :P Men etter fire blei formen bedre, og med en solid biffmiddag på kvelden etterfulgt av England – USA sammen med et annet par, så følte jeg meg rimelig bra.

Jeg har egentlig masse annet å fortelle, men halvparten er glemt. Og for å spare folk, skal jeg ikke skrive altfor langt. Kanskje heller prøve å skrive litt oftere! Vel, jeg håper i alle fall at alle har hatt en god helg :) Også slenger jeg med noen ekstra bilder :D …oooh, også fikk jeg A i klimahistorikurset :D Og typen fikk A i alle kursene sine i år! Kjempestolt over han, flinke fyren! :D

DSC05055
Profiltegning av 3metersprofilen.

DSC05053
Del av den ødelagte gangbrua.

32093_399291982306_520152306_4820220_6823578_n
Meg i fjæra!

Dette innlegget ble publisert i Arkeologi, Jobb, Personlig. Bokmerk permalenken.

6 svar til To første uker – svoosj!

  1. Bohemen sier:

    Din første pil…..den bør jo få navnet «Sølvpilen» ;-)

    Hehehe! Artigartig;)

  2. Isdronningen sier:

    så artig å finne en pilspiss! heldiggris : )

    Ohyes :D Her for noen uker siden fant jeg et ildsted også, det var stas ;p

  3. hipors sier:

    Har jeg forstått deg riktig i at dere er i Finnmark nå?
    Jeg jobber med å digitalisere funnlapper fra arkeologiske undersøkelse/funn. Journalisten i meg frustrerer over tredve bilder av den samme kullgropa for etter det første bildet er det ingen bilder som forteller noe nytt…
    Hvilken tidsepoke holder dere på med nå forresten?
    Kos deg med arbeidet…

    Jah, vi er i Hammerfest! Graver opp ting før Statoil sprenger hele skiten og fyller igjen sundet ved Melkøya :P

    Hehehe, det er en grunn til at det blir tatt mange bilder – mange ganger er man usikker på om bildet blir bra pga. sol, skygge og diverse, også må man jo ha det fra alle vinkler ;)

    Vi jobber egentlig med alle tidsepoker. Vi er vel seks lag som jobber med ulike strukturer, alt fra steinalder til nyere tid (1600-1700tallsbygninger). Jeg har for det meste jobba med de eldste periodene :)

    Takk, vi storkoser oss til tross for mye dritvær ;p

  4. anonym sier:

    Mmm…deg i fjæra så helt riktig ut ;)

    Ja det syns du vel ;)

  5. anonym sier:

    Åff kårse, honey ;)

  6. Dean sier:

    3 metersprofil :) Spennede å se hva du driver med :)

    Thanks!

    3 meter var ingenting akkurat der.. Tegna vel en 14 metersprofil en dag, med bare rullestein! Det føltes veldig berikende ut, skal du tro ;p

Legg igjen en kommentar

