Livsfarlige syklistjævel.

Da jeg sykla hjem fra universitetet igår møtte jeg ikke så veldig mange andre syklister. Kanskje to eller tre. Men det verste var at den ene av disse ikke hadde noen form for lys på sykkelen. Verken foran eller bak. Nå er det jo straks desember, noe som betyr mørketid og fravær av sol. Spesielt når klokka er 18.00. I Tromsø Hva er det slike folk egentlig tenker på? Nå husker jeg ikke om han hadde hjelm eller ikke, noe han sikkert hadde, men fravær av lys er fantastisk idiotisk og uansvarlig.

Håpløse meg har klart å miste refleksvesten min. Men jeg skal få tak i ny. Jeg har ikke akkurat neonklær på meg når jeg sykler heller. Men lys på sykkelen har jeg i det minste, både foran, bak, samt reflekser på dekkene og pedalene. I tillegg til på hanskene mine og bagasjebrettveska. Merkelig nok har ikke den superdyre Bergans-jakken min det. Men Recco-system, det har den

Anywho, det finnes en god del livsfarlige syklistjævler der ute!

Dette innlegget ble publisert i Diverse, Personlig. Bokmerk permalenken.

9 svar til Livsfarlige syklistjævel.

  1. anonym sier:

    Og takk for at du har både lys og refleks. Jeg har ikke lyst til å kjøre ned hverken deg eller andre ute på veien!
    Noen er rett og slett j…lig vanskelige å se i mørket.
    Håper alt står bra til med den fornuftige unge damen? :)

    Nei, jeg har heller ikke så veldig lyst til å bli nedkjørt heller ;p

    Alt er bare kjempegreit! Julebord x2 til helga da, det kan jo vise seg å kanskje ikke bli fullt så kjempegreit ;p

  2. Esarmika sier:

    Uff. Jeg har ikke lys på sykkelen, enda. Ikke har jeg piggdekk enda heller, men skal stikke ned på sportsbutikken og investere i morra, gleder meg masse! :D

    Yes, stikk dit så fort som mulig :D Piggdekk klarer jeg meg ikke uten på vinteren..MÅ ha. Og nå klarer jeg jo å skifte dem selv :D

  3. btidag sier:

    hei Vana

    ingen sykler burde selges uten lys….

    og kjøp deg gjerne en slik refleksvest type stor som du kan tre utenpå deg selv… koster ikke mange kronene—

    de er jo påbudt i biler nå – mens fotgjengere og syklister kan komme som skutt ut av stummende mørke…..

    Hei BT!

    Nei, ingen sykler burde selges uten lys! Ei heller refleks. For det skjer, jeg ser f.eks. nå at min sykkel bare har refleks på den ene siden av hver pedal. Skal se om sportsbutikken har et par av disse også, samtidig som jeg kjøper refleksvest!

    Jeg liker ikke tanken på å ikke bli sett. Skjønner ikke at andre ikke har den samme følelsen.

  4. Darunia sier:

    Vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet i bilen og skreket de mest politiske ukorrekte tingene pga syklister.. De kommer som kanonkuler over gangoverfeltet og neppe mange skjønner hvis jeg faktisk treffer dem så er det deres feil..

    Et lite lys hjelper lite syns jeg som bilist, spesielt hvis resten er kollesvart.. men bra du bruker refleks, det er kjempefordel for de/vi som kjører =D

    Det er som regel alltid noen få/fåtall som lager dårlig rykte og ikke viser hensyn i trafikken! Noe som egentlig går begge veier, men folk generelt burde da vite bedre og ikke være egoister hele tiden.

    Jeg som ikke kjører bil til vanlig, spesielt ikke i en by, aner ikke hvordan syklister vises. Så om du sier at et lite lys ikke virker, så skal jeg i alle fall kjøpe meg refleksvest! Jeg sykler egentlig normalt sett langs en godt belyst rute, men man veit aldri.

    Tror syklister hadde hatt godt av å fått vite litt hvordan det er å være bilist i nærheten av syklister, og vice versa. Det hadde gjort seg! :D

  5. Tyaces sier:

    Å fy f… æ fatte ikkje at du GIDD å sykle i Tromsø på vinteren :P

    Det går jo BARE oppover, med mindre du e så heldig at du bor i en av stikkveian sånn at du kan sykle på mest på flata fra universitetet og hjem ;)

    Va å kjørte i Tromsø i sommer, hadde nesten glemt korsn det va å kjøre opp Heiloveien etter år i eksil hjemme :D

    Hehehe! E nok rimelig heldig ;) Einaste jævlige oppoverbakken e Gazastripa ved Klagemurn (oppover ved Øvre Breivang, atme Joker) ;D

    Heiloveien? Den e jo ingengeng sammenligna med Grøholtveien! Den e heller ikke forkjørsvei, så om du treff på non tell høyre e du screwed :D

  6. Ane sier:

    åååå så flink du e som har lys! æ kjøre bil sjøl, å d e vanskeli å sjå syklistan i fra før av. bra me lys. good work :D

    Hehe, takk! Ha vært pissredd uten lys :P

  7. anonym sier:

    Hehe og du klarer vel ikke å holde igjen heller, så da blir det full fart begge kvelder? :)
    Jaja, du får nå kose deg, og heller ta «straffen» på søndag :)
    Ta en liten en for meg også, er du snill…
    *smask*

    Hehehe! Nei, skal prøve å ikke ta altfor mye av ;) Kveldens julebord er faktisk gratis, både mat og drikke, bare synd julebordet jeg vil være mest i form til er imorgen ;) Men da har vi en kartong med vin på deling, jeg og typen :D

    *smooch*

  8. Neugierig sier:

    Syklistjævler? Skal si du tok ut kanonvokabularet denne gangen! :lol: Jeg hadde nok fort kunnet være en slik syklistjævel, kjenner jeg. Men sannsynligvis hadde jeg ikke orket å være uten lys særlig lenge i den mørke verdenen der i Tromsø før jeg hadde gitt etter for presset. Nja. God helg!

    Ja, i ettertid tenkte jeg at litt sensur kanskje ikke hadde vært så ille :p

    Nei, i Tromsø er det litt risky business uten lys! Spesielt hvis politiet kjører forbi ;) Det er jo tross alt lovpålagt med lys!

    God helg selv! :)

  9. Darunia sier:

    Vel, jeg må innrømme at det er FLINKE syklister også der ute, som KAN reglene.. Men når man er i rundkjøringa på Kvaløya og skal over brua, og følger med i trafikken så er det uhyre vanskelig å få reaksjonen med når en syklist plutselig ploger seg over gangoverfeltet. For en bilist blir det som en kanonkule=) Kan ikke sammenlignes med en fotgjenger =D

    Men så lenge de vises med refleks og lys er jeg happy! Og selvfølgelig følger trafikkregelene..

    Husker engang jeg var ute å kjøre, så ser jeg på gangstien en som nettopp måtte ha brukt 20 000 på sykkel og sykkelutstyr.. Så skulle mannen i neonfarger stoppe sykkelen.. Så jeg ser at sykkelen står helt i ro, men svaier med rattet. Han fikk ikke skankene ut av pedallås-saken! Også endte det med at han tippet i grøfta med sykkelen og alt over seg.. Faen som jeg lo!

    De aller fleste bilistene viser faktisk hensyn, men av og til hender det man møter på noen jævla bilister som tydelig ikke liker syklister uansett om det er snakk om vanlige syklister eller jævlige syklister ;p

    hahahaha, jeg ser det nesten for meg! nå lo vi oss halvt ihjel vi og :D der har du en av grunnene til at jeg ikke bruker pedallåser..det, og at det absolutt ikke er nødvendig når man sykler langs veier xD

    Ha en god helg, forresten! :)

Legg igjen en kommentar

