Nettbutikker, retur og uvitenhet.

Jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i diverse lover angående kjøp og salg. Men når det kommer til retur av varer, og spesielt over nettbutikker, har jeg alltid vært litt usikker. Veldig mange slike butikker forteller at når du vil returnere en vare, må den sendes tilbake ubrukt og i originalemballasje. Men veit du hva?

Det er faktisk ikke lov!

For ifølge angrerettloven, skal varen returneres uskadet. Den kan med andre ord både prøves og sendes tilbake uten originalemballasje. Dette er sikkert noe mange vet, men samtidig ganske mange ikke vet. Deriblant meg, i alle fall inntil idag!

Ifølge angrerettloven for fjernsalg, står det slik i §12 som gjelder unntak og begrensninger:

Angreretten gjelder ikke:
a) dersom varen ikke kan leveres i tilnærmet stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side
b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake
c) varer som raskt forringes fysisk

Så da har man lært noe nytt idag!

Selv om jeg har meldt meg ut av den jævla Bokklubben som stadig sender ut månedsbøker, så er det greit å vite til neste gang. Det er bare boka, og ikke innpakninga, som skal sendes tilbake. Det samme vil vel gjelde for filmer, spill og musikk. Så lenge varen ikke er skadet, og man angrer innen 14 dager, så har man angrerettloven på sin side! Eller er det kanskje andre lover og regler som gjelder slike varer? Det står i alle fall ikke noe om det i angrerettloven.

Dette innlegget ble publisert i Diverse, Personlig. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Nettbutikker, retur og uvitenhet.

  1. Neugierig sier:

    Lite tips: For meg og deg er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Angreretten husker jeg ikke om kommer inn under denne, men uansett er det forbrukerkjøpsloven som setter presedens. :-)

    Forbrukerkjøpsloven gjelder, ja! Men denne angrerettloven handler direkte og telefonsalg/fjernsalg, dvs. bl.a. nettbutikker. Som jeg forsåvidt handler mest fra :P

Legg igjen en kommentar

