Bloggplakaten: Ulovlig bruk av bilder.

På forumet til Kvinneguiden igår kom det frem at en (sminke)blogger har vært på en annen persons blogg, kopiert bilder og brukt i sitt eget innlegg. Kilden til bildene ble ikke referert til overhode, og bloggeren lot som om bildene var tatt av henne selv. Innlegget er nå borte (jeg har kopi av den), fordi bloggeren ikke likte å bli beskyldt for å ikke ha brukt egne bilder – når det var helt tydelig at de var tatt fra en annen. Selve innlegget var også identisk med innlegget bildene var hentet fra. I tråden kom det også frem at bloggeren ikke var klar over at man måtte referere til alle bilder man finner på nettet – det være seg google, eller andre nettsteder.

Jeg trodde åndsverkloven og prinsippet om opphav var noe alle var rimelig godt kjent med, men det kan se ut som om ikke alle er klar over den. I lys av en «vær varsom» bloggplakat, er dette noe som burde tas opp og gjøres kjent. I Thomas Moens foreløpige bloggplakat, står det at man som blogger «bør henvise når du omtaler merkevarer eller mennesker og oppgi kilder». Dette er litt diffust, slik at bruk av kopiert bilde/tekst må henvises til bør gjøres tydeligere.

Jeg skal ikke sitte her å påstå at jeg sitter på en høy hest, jeg har nok også i mange tilfeller – som mange andre – latt være å henvise til bilder som har blitt brukt. Tekst er jeg veldig tydelig på at skal henvises til, men det kan være universitetsutdannelsen min sin skyld. Men når man, etter å ha blitt tatt på fersken, fortsatt ikke vil innrømme at man har stjålet bilder: det er da jeg blir sur. Å late som om man har laget noe helt selv, når hele arbeidet egentlig er blitt gjort av en annen liker jeg ikke. Å ta æren for andres arbeid er motbydelig og respektløst.

Og det er faktisk lovstridig.

Bloggeren bildene ble stjålet fra har fått beskjed om at brudd på opphavsrett har blitt begått. Og bloggeren som har brutt opphavsretten glimrer nå med sitt fravær på forumet, samt at alle «spor» er slettet. Med unntak av andre innlegg, der store deler av teksten er blitt ordrett hentet fra diverse oppslagsverk og andre nettsider uten at kilden er oppgitt.

Bare for å ha det klart. Bilder man søker opp på google eller finner på nettsteder, har man faktisk ikke lov å bruke på egen nettside uten å ha spurt om tillatelse først. Man kan til nød henvise til kilden (edit: selv om, som det fremkommer av kommentarfeltet, dette også er i strid med åndsverkloven). Om man ikke gjør dette, kan man potensielt bli møtt med et saftig søksmål.

Dette innlegget ble publisert i Metablogging. Bokmerk permalenken.

18 svar til Bloggplakaten: Ulovlig bruk av bilder.

  1. Vana sier:

    De av dere som eventuelt er interessert i å vite noe mer om dette, kan sende meg en mail. Å henge ut personer på en offentlig blogg ser jeg på som unødvendig, mange vet nok kanskje også hvem det er snakk om.

  2. annmariel sier:

    MAn trenger ikke universitetsutdannelse for å vite at bilder og tekst på en blogg er kopibeskyttet. Dette gjelder også bilder man finner på Google eller andre søkemotorer. Jeg tror nok at de fleste som blogger vet dette, men gir blaffen. Jeg har lest mange innlegg på blogger hvor vedkommende ikke henviser til en eneste kilde for å underbygge sine påstander.
    Jeg har presisert på min side at bilder og tekst ikke kan brukes uten at tillatelse er gitt fra meg.
    Når det gjelder å henge ut personer på en blogg syns jeg dette er en uting. I ytterste konsekvens kan dette også være straffbart. Man skal være forsiktig med å henge ut folk som tyv. Det mest redelige er å ta dette opp med vedkommende utenfor bloggen, med klar beskjed om at hvis dette gjentar seg, så vil vedkommende bli anmeldt og heller skrive et generellt innlegg ombruk av andres bilder og tekst. Forøvrig så kalles det plagiat, og det er straffbart.

    Nei, man trenger helt klart ikke universitetsutdannelse for å vite det. Men som student blir man innprentet med slikt hver dag, slik at å ikke henvise blir feil.

    Jeg ønsker heller ikke å henge ut personer, derfor er navn, innlegg og direkte link til denne personen tatt bort. Personen har flere ganger benektet bruken av en annens bilde, når det absolutt er ingen tvil om at bildet er «stjålet». Jeg syns likevel at alle bør informeres om slikt, da mange har stor tiltro til de fleste bloggere der ute.

    Veldig bra at du påpeker det. Og det er nok mange som slurver med henvisning til bilder, inkludert meg. Men etter denne saken så tror jeg nok ikke at fravær av henvisninger blir å se på denne bloggen.

    Om saken blir anmeldt skal jeg ikke legge meg opp i, men personen som står for arbeidet har blitt informert. Og ja, plagiat er helt klart straffbart. Det står det tydelig om i åndsverkloven, både når det gjelder kopiering av hele eller deler av åndsverk.

    Takk for kommentar :)

  3. Heidi sier:

    Flott innlegg! Jeg har også kommentert i tråden på KG, og er helt rystet over hvordan nevnte blogger har taklet denne saken.

    Takk Heidi! Jeg, jeg ble også sjokkert over hvordan bloggeren takla saken, hva skjer med ydmykhet?

  4. Elly sier:

    Denne saken er så vill. At en blogger ikke klarer å innrømme at hva h*n gjør er galt.. Som om ikke det er nok å stjele bildet og benekte det, men å dra inn dårlig bilderedigering for å få det til å se ut som et annet bilde. Urk.

    Når det er såpass tydelig at bildene ikke er ens egne, så er det ingenting annet å gjøre enn å legge seg flat. Å ytterligere late som om det er ens egne, og forsvare seg med at andre bilder bare ble hentet fra google er ikke OK.

    Takk for kommentar :)

  5. Herlighet, folk er tragiske! Jeg hadde masse problemer med at andre skjønnhetsbloggere brukte mine bilder og latet som at det var sine egne tidligere. Så nå har jeg Copyrightmerke på hvert bilde, og håper det er nok til å skremme folk vekk. Litt kjipt å måtte «ødelegge» bildene med copyrightmerker, meeeen, jeg legger MASSE arbeid i bildene på bloggen min, og jeg vet at de gode bildene er en av grunnene til at mange liker bloggen veldig godt, så gidder ikke å finne meg i at folk skal stjele dem…. Jeg husker jeg konfronterte ei jente som brukte KUN mine bilder på bloggen sin, både produktbilder og sminkebilder av MEG. Svaret jeg fikk av henne var: «Du burde ikke legge ut bildene dine på google da, hvis du ikke vil at folk skal bruke dem» *facepalm* :D

    Uff, så ubehagelig! Jeg ser ikke problemet med å bare legge inn en liten henvisning, men mange er kanskje for oppmerksomhetssyke og trenger (ufortjent) ros for å komme seg igjennom hverdagen?

    Det er akkurat det jeg mener, og flott å høre det fra deg også. Det er så ufattelig respektløst å ta anerkjennelse for noe andre har slitt ræva si med å lage! Litt kjipt at du må «ødelegge» bildene dine med copyrightmerke, men må man så må man. Folk trenger å lære at ingenting er gratis her i verden, man må jobbe for det!

    Er innom bloggen din titt og ofte, ser frem til når den er helt på stell over nyttår! Takk for kommentar :)

  6. sjalle sier:

    Slike nek finnes her og der på VGB også, til tross for at bloggreglene, om enn utydelige, på dette punktet ikke er til å misforstå. Det man egentlig burde gjøre når slikt dukker opp er å klikke på «angiverlinken». Noe annet fortjener ikke slike falske posører.

    Nei, de fortjener virkelig ikke annet! Hvorvidt VGBs regelverk er diffust, så er i alle fall ikke Åndsverkloven det på slike tilfeller. Og her overgår åndsverkloven VGBs regelverk lett.

  7. Shadowlady sier:

    Åndsverksloven er som den er den, og skal en blogge så er det da minimum å forvente at en setter seg inn i den. Trodde jeg, men jeg har flere ganger fått beviser for at jeg tar feil.

    Men nettet er en lovløs sone, mer eller mindre. Å anmelde brudd på åndsverkloven er sjeldent noe som har en effekt. Med mindre man er anerkjent kunstner, storkonsern eller lignende. Som blogger er det kun å legge inn copyright merke på eget materiale som faktisk kan ha en preventiv effekt.

    Ja, åndsverksloven er det lite å si på! Men som du ser, så er det noen tilfeller hvor den ignoreres totalt.

    Kan tenke meg til at det er vanskelig for den vanlige mannen i gata å få gjort noe med det. Og Heidi Øksendal har blitt nødt å gjøre akkurat som du nevner, legge med et copyrightmerke på alle bildene hun lager.

  8. Lenesim sier:

    Selvfølgelig er det ulovlig, noe annet er at det er ufattelig mange som gjør det. Og Google er vel ikke en kilde, kun en søkemotor man bruker for å finne en kilde?
    Frekt er det uansett.

    Det er så merkelig. At så mange tror at siden de fikk det fra google, så er det ingen som eier det? Det er jo, som du sier, bare en søkemotor. Ja, makan til frekkhet!

  9. Argus137 sier:

    Det er neppe nok å henvise til hvor bildet er kopiert fra! Det skal foreligge en konkret avtale/tillatelse om bruk av bildet i hvert enkelt tilfelle!

    Selvsagt kan man, hvis fotografen er snill, få lov å bruke et bilde gratis hvis publisering er av begrenset omfang eller for en «god sak», men det skal uansett foreligge en tillatelse/avtale.

    Dette med å «referere til en spesifikk artikkel» gjelder om man klipper et sitat eller et begrenset avsnitt fra annen forfatter. Da tilsier «god presseskikk» at man gir en referansed, men – man kan ikke klippe en artikkel i sin helhet (eller benytte bilder) uten tillatelse.

    Da kan man risikere en regning som i utgangspunktet ikke har noen spesifikk begrensning, men som rettslig kan prøves å ligge innenfor «rimelighetens grenser». Problemet blir da at saksomkostninger og salærer kommer i tillegg.

    Jeg tror det syndes en del mot loven om opphavsrett på nett, ofte fordi mange ikke har peiling på hvordan den tolkes.

    Som du ser helt nederst i innlegget, påpeker jeg at tillatelse før bruk er nødvendig. Ellers sier du mye av det samme som står i innlegget. Men det er sikkert helt rett det du sier at hele skriftlige verk ikke skal gjengis, uten at jeg kan referere til noe lovverk.

  10. Lise sier:

    Jeg er medlem på KG, men finner ikke denne tråden det er snakk om.. kan du linke meg?

    Du har fått en mail. Evt. send meg en mail, så videresender jeg link.

  11. Argus137 sier:

    Ja, men «til nød å oppgi en refeferanse» holder altså ikke når det gjelder bilder. Ikke engang som et absolutt minimum!

    Jo, det vil jeg kunne si at man kan. Til nød altså. Hva om personen ikke er mulig å få tak i, at ingen kontaktinformasjon er oppgitt? Om det ikke er mulig å bruke noe annet, så har man nok sitt på det rene om man i alle fall har referert og vist at dette er ikke noe man har lagt arbeid i selv.

  12. Argus137 sier:

    Så hvis du finner en sykkel, men er ute av stand til å spore eieren, så er det OK å ta den om du bare legger igjen en lapp?

    Eller om jeg var 100% anonym, så føler du at du fritt kan forsyne deg av mine bilder bare du opplyser om hvor du fant dem? Slik fungerer ikke denne loven!

    Da må du nok være forberedt på at du også må akseptere regningen. Og uten en forutgående avtale står jeg iflg. loven fritt til å fastsette min pris.

    Joda, du har jo selvfølgelig rett i at det ikke er lov.

    Men slik statusen er per idag, med full tilgang til den informasjonen og materialet som ligger på internett nå, så er det veldig få som tar seg tid til å spørre om tillatelse. Mange er nok ikke engang klar over at man er nødt til det. Som blogger på man, som nevnt av Shadowlady, sette seg inn i diverse regelverk som omgår det man driver med.

    For å minimere «skadene» kan man derfor til nød oppgi kilde. Jeg sier derimot ikke at det er noe mindre galt av den grunn, men det viser i alle fall at man er hakket mer seriøs enn andre som ikke bryr seg, og at man ikke står for produksjonen av materialet selv.

  13. Erik sier:

    Er det ikke litt stas å vite at man blir kopiert da?

    Jeg hadde tatt det som en bekreftelse på at jeg hadde laget en god tekst dersom andre kopierte den!

    Hehe, det har du selvfølgelig helt rett! Men det kommer til en viss grad, da.. Jeg hadde ikke blitt særlig glad om en hjernedød idiot, som ikke har evnene til å skape noe som helst selv, hadde stjålet noe jeg hadde produsert. Men det er jo bare meg :p

  14. Argus137 sier:

    Ja da, jeg opplevet en gang at en relativt ny blogger på Vestlandet kopierte mine innlegg på VGB med tekst og bilde og presenterte dem på egen blogg som sitt eget åndsverk utenfor VGB.

    Slikt kan man jo ikke akseptere? Men så tror jeg hun ble konfirmert/kurert omtrent samtidig!

    Men bare for å konkludere:
    Loven er rimelig klar og opphavsretten ganske uangripelig.

    Man kan ikke publisere innlegg og/eller bilder som i utgangspunktet er publisert av andre uten en eksplisitt tillatelse fra forfatter/fotograf med opphavsrett.

    Unntaket er korte sitater, til nød et enkelt avsnitt av et større innlegg, men da med en klar henvisning til kilde.

    Og bare for å utdype det litt:
    Man kan ikke unndra seg sitt ansvar ved å gjøre små endringer i manus eller manipulere/endre et fotografi.

    En fotograf kan heller ikke publisere et bilde han selv har tatt uten at personer i bildet har gitt sisn godkjennelse såfremt de samme personer utgjør et sentralt element i bildet.
    Du kan altså ta/publisere et gatebilde på Karl Johan i Oslo uten å spørre hver enkelt person i bildet, men dersom 3 personer på en fortausrestaurant utgjør det sentrale motiv i bildet, så må disse forespørres og gi sin godkjennelse.

    Nei, det er helt klart ikke akseptabelt. Og når det er snakk om ukommersielle arbeid fra «mannen i gata», så tror jeg man har lettere for å snappe til seg andres verk. Og siden lovverket, som påpekt av flere, i første omgang gjelder mer kommersielle verk der brudd på opphavsretten kan føre til økonomisk tap for opphavsmannen – så tror jeg de fleste har lett for å se igjennom at andre bruker deres arbeid så lenge det blir henvist til dem.

    Å ta æren for andres arbeid, som er essensen i innlegget mitt, er noe som bør bli slått hardt ned på. Slik som i ditt tilfelle. Og slike tilfeller skjer stadig vekk – som du ser i kommentarfeltet, samt at mail jeg har fått bekrefter at arbeid og tekst har blitt direkte kopiert (av nevnte blogger som har stjålet bildene, slik at dette ser ut til å være e konsekvent handling hos enkelte).

    De fleste har vett nok til å legge seg flat og fjerne det som er blitt stjålet, som i tilfellet hos deg og andre. Mens andre igjen legger seg overhodet ikke flat, men velger likevel å fjerne arbeidet.

  15. åååårh jeg skrev en lang kommentar her om hvor bra skrevet dette var og så glemte jeg spamkoden og så gikk alt bort. åårh. men anyway. bra skrevet ;)

    Ååååh, tenkte at det kanskje var pga vgb at du ikke fikk postet – it has been known to happen :p Men takk :)

    Du, som nettopp har fått nytt og «ordentlig» kamera, må kanskje se deg litt nøyere omkring for å se etter copycats.. Håper ikke det skjer da, men man veit jo aldri! :)

  16. Cecilie sier:

    Bra skrevet, og takk for at du tok opp dette temaet. Har erget meg grønn siden jeg leste om dette på KG…

    Hei! Og takk, Cecilie. Jeg har også ergret meg grønn over det siden det kom fram. Makan til frekkhet på folk!

    Hadde h*n bare lagt seg flat, så hadde virkelig ingenting av dette skjedd. Eller, jeg hadde kanskje skrevet et lignende innlegg med mer fokus på det at bilder skal henvises til og ikke slik som det er nå – at dette er noe av det mest frekke og respektløse man kan gjøre. Oh well :)

  17. Alyah sier:

    Bra jobba! Du kommer med mange og gode poeng ang. bildebruk og blogging. Bloggen vi begge har i tankene har irritert meg lenge, men jeg ante ikke hvor ‘gjennomført’ det hele var før jeg leste om det på KG. Det faktum at det florerer med klipp-og-lim-artikler på denne bloggen er bare trist.

    Stå på! Vi må tydeligvis lære opp folk angående åndsverkloven, ser det ut til…

    Hadde ikke hørt om den før KG, men den irriterte meg grønn uansett! At den fikk en plass på Lesernes VG med kun kopiert materiale irriterte meg enda mer.

    Takk! Endel som har vært innom og lest, så vi får håpe noen av dem har fått litt mer kunnskap og innsikt i generelle etiske føringer når man skal blogge.

  18. Tilbaketråkk: En bloggtjenestes ansvar? | En Arkeologistudents Verden

Legg igjen en kommentar

