Dagens Middag: Quesadillas

Kom på at jeg kunne dele en fantastisk rett med dere mens jeg nå satt og spise middag. Quesadillas er ufattelig godt, og veldig enkelt.

Man velger selv om man vil lage lefsene selv, eller om man kjøper ferdige. Oppskrift på tortillaslefser har jeg skrevet her.

Man velger også helt selv hva fyllet skal bestå av. Vi bruker vanligvis kidneybønner, løk, paprika og mais. Og ikke minst ost. Det desidert viktigste er osten. Hvis man kommer til et punkt der man tenker at man kanskje har tatt på for mye ost, så legger man på litt til og det er perfekt xD

Anywho. Man varmer opp ei stekepanne, surrer litt løk før man har oppi resten av fyllet. Når det har fått varmet seg litt, har man oppi valgfritt krydder (vi brukte vanlig tacokrydder) og lar det koke litt inn. Da er fyllet klart. En boks med kidneybønner rekker til 2-3 personer, som vil tilsi 4-6 lefser. Jeg spiser to lefser og er stappmett.

Deretter varmer man en ny stekepanne. Her velger man selv om man vil tørrsteke eller ikke, lager man lefsene selv er det tørrsteking som gjelder. Man legger lefsa i panna, legger passe mengde ost på ene halvdelen med fyll over osten og deretter enda et lag med ost xD Når lefsa begynner å bli ferdig stekt (hvis man lager selv) så flipper man den tomme halvdelen av lefsa over fyllet slik at man har laget en sandwich-lignende sak (evt. noe som ser ut som tacoskjell som ligger). Press lefsa godt sammen slik at fyllet og osten fordeler seg jevnt, og vent til osten har smelta. Et voilá!

Da har du laget quesadillas :D Skjær de gjerne opp i mindre biter,  2-3 trekanbiter er perfekt.

Om du prøver dette for første gang etter å ha lest her, gi gjerne tilbakemelding! Jeg syns i alle fall det er fantastisk godt! Skulle hatt bilde, men de var plutselig spist opp før jeg tenkte så langt :P Søk etter disse på nett, og du finner mange fine, lekre bilder som illustrerer :)

Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Dagens Middag: Quesadillas

  1. annmariel sier:

    Hørtes godt ut, denne vil jeg prøve :-)

    Nice! Du kommer ikke til å angre :) Si ifra hvordan det går, om du vil!

  2. Luringen sier:

    Det fikk jeg lyst å prøve også ;)

    Indeed! Kos deg, når du får ånden over deg ;)

  3. Hjelpes ;D Nå ble jeg sulten med stor S!! Jeg eeelsker Quesadillas!! mmm..men har aldri smakt hjemmelaget.bare på restauranter ;)

    Hoho! Litt kjipt at klokka var over midnatt kanskje xD Men det er superenkelt å lage selv, så anbefaler å gjøre det en dag quesadillaslysten tar overhånd! :)

  4. Tilbaketråkk: Tortilla og quesadillas | Sørburøy skole

  5. Grethe sier:

    Jeg lovte deg en beskjed når vi hadde forsøkt oss her på skolen :) Det ble gjort i dag, og nå sitter jeg her mett som bare det. To lefser holdt godt til meg :)
    http://www.sorburoyskole.net/2011/02/tortilla-og-quesadillas/

    Så morsomt! Om du lagde quesadillas i tillegg ja, så skjønner jeg godt at du er mett etter bare to lefser! Jeg klarer ikke å få i meg noe mer enn det :D

Legg igjen en kommentar

