Sunn mat er hjemmelaga!

Ja, etter min mening er den sunneste maten man kan spise hjemmelaga. Nå skal jeg ikke si at restaurantmat er usunt, men når jeg sier hjemmelaget mat så mener jeg spesifikt mat som er laget fra bunnen av. Dvs. at man holder seg så langt unna halvfabrikata og andre lignende produkter.

Dette har jeg egentlig ment ganske lenge, uten at jeg har orka å gjøre noe med det. Å «lage» en lettstekt grandiosa, eller en gryterett fra toro er jo fantastisk lettvint – eller hur? Vel, nå som jeg har en kjæreste som er veldig flink og glad i å lage mat, så følger jeg gjerne etter! I tillegg til at det er sunt, er det morsomt å kunne ha noen andre å lage maten med og nyte den sammen.

Maten blir uansett fort ganske mye bedre når man har laget den helt selv! Noen ganger går man for mer lette retter, som pasta med kjøttdeig/bønner og pastasaus. Eller litt mer avanserte retter som Tikka Masala fullstendig fra bunnen av, som tar litt lengre tid.

Når jeg og typen endelig får kommet oss i hus i nyleiligheta, så skal vi skrive fine lister med ulike typer middager som vi kan henge på kjøkkenskapene. Det blir så mye enklere å variere da, når man med en gang har foran seg de ulike valgmulighetene man har!

Å begynne å lage mat fra bunnen av kan virke vanskelig og tidkrevende i starten. Det beste er å ta det i etapper, jobbe inn ulike retter eller deler av retter slik at de sitter. Som f.eks. en god pastasaus, tortillalefser, guacamole, etc.

..nå kjente jeg at jeg ble sulten, gitt! Det neste jeg og typen skal lære oss å lage er tortellini. Jeg gleder meg?

Kanskje noen andre har lyst å sette av helgen til å lage noe helt nytt helt selv?

Dette innlegget ble publisert i Mat og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Sunn mat er hjemmelaga!

  1. Tortellini fra grunnen av – med nyinnkjøpt pastamaskin? Lykke til :)

    Og, når vi først skal pirke borti dette med sunt og usunt – bytt ut pastaen med ris. Pasta er ikke så veldig sunt. Altfor mye hvetemel. Bruk i det minste fullkornspasta.

    Den sunneste maten er den som er minst bearbeidet. Dvs ren fisk, rent kjøtt, frisk frukt og grønnsaker.

    Takk! Vi har ikke pastamaskin, nei. Vi tar det for hand :)

    Tja, det med pasta kan godt hende. Men jeg tenker at det meste går, så lenge man varierer. Her går det både i pasta og ris. Og vi prøver å spise fisk minst èn dag i uka. Sånn som idag, da vi ovnsbaker laks i en form med fløtesaus bestående av hvitløk, koriander, ingefær og persille. Også ris som tilbehør, tilsatt litt kokosmelk for ekstra smak. Nydelig!

    Frisk frukt og friske grønnsaker er veldig viktig, ja! Det er det som gjør hjemmelaga mat ordentlig hjemmelaga og sunn :D

Legg igjen en kommentar

