Å bite i det sure eplet.

Jeg søker for tiden aktivt etter en deltidsjobb som jeg kan ha utenom studiene. Og innimellom alle søknadene jeg har sendt ut ble jeg kontaktet av en koselig dame som hadde sett søknaden min til en annen butikk, og hun ville gjerne ha meg til å jobbe hos henne. Du kan tro jeg ble kjempeglad da dette skjedde, men etter å ha snakket med henne flere ganger har jeg måttet ta et vanskelig valg. Opprinnelig var det snakk om fire vakter i uka, men hun kunne gå ned til tre. Og etter å ha tenkt meg grundig om måtte jeg bite i det sure eplet i dag og si at jeg ikke hadde kapasitet til så mange vakter. Studiene kommer tross alt først! Og selv om jeg har bare forelesninger tirsdag og torsdag jobber jeg aktiv alle dagene og sitter på lesesalen tilnærmet hver dag.

Ufattelig kjipt å selv måtte takke nei til en jobb, når man har leita en stund og gjerne vil ha en jobb for å spe på studielånet og spare opp litt penger å ha i bakhånd. Nå har jeg lagt inn søknad flere steder den siste tiden, der fristene begynner å gå ut straks, så noen intervjuer til blir det sikkert. Satser bare på at en av disse går igjennom!

Noen hadde sikkert kalt det for å være tjukk i hodet, etter å ha leita så lenge. Men her var det snakk om prioritering.. Hadde du gjort det samme selv?

Dette innlegget ble publisert i Personlig. Bokmerk permalenken.

10 svar til Å bite i det sure eplet.

  1. Jeg hadde fast 2 og 3 vakter i uken da jeg var student. Men endte alltid opp å jobbe mye mer. Har alltid hatt litt vondt for å si nei :-)
    Kan kanskje si at karaktere led litt på grunn av dette, men jeg angrer ikke i etterkant likevel. Jeg har en grad, jeg har en god jobb, god lønn og ikke minst har jeg arbeidserfaring som i min del av markedet teller mer enn gode karaktere.

    Det er alltid snakk om prioriteringer. Du gjør det som er viktigst og best for deg, uavhengig av hva andre måtte mene :-)

    • kressstina sier:

      Det at karakterene kommer til å lide teller mest, da jeg sikter meg mot å ha muligheten til en doktorgrad! Og da må jeg ha minst B i snitt, og det er litt mer krevende på master enn det var på bachelor.. Og jeg har også vanskelig for å si nei, og da hadde det bare blitt enda vanskeligere :P

      Hadde dette vært studierelevant arbeid (som det virker som din var) hadde jeg nok måttet tenke meg ekstra nøye om! Jeg hadde vanvittig lyst å ta jobben, både sjefen og hun andre var kjempekoselige, men akk. Det får bare stå til! :)

      • Hvis du sikter deg inn på doktorgraden er det kanskje best å prioritere studier fremfor jobb. Det hadde nok jeg gjort også.
        Jeg har bare en bachelor, med noen fag på toppen, så sånn sett var det kanskje enklere å kombinere jobb og studier. Jobben min var nok ikke relevant i seg selv, siden jeg jobbet i Posten og tok administrasjon og organisasjonsvitenskap (+ jus), men jeg har gjort det relevant. Og det teller ganske mye :-)

        Prioriter studiene du. Drømmejobben kommer seilende etterhvert :-)

      • kressstina sier:

        Ja, hadde jeg fortsatt vært på bachelor så tror jeg nok at jeg hadde tatt jobben! Så bra at du fikk det til å bli relevant, impressive. Ikke så kjempemange standard deltidsjobber for studenter som er særlig relevant for oss arkeologer. Det er da man utnytter sommeren :D

  2. missM sier:

    Vanskelig valg, hvis det ikke var en jobb du hadde sånn superlyst på egentlig så var det greit nok. Hvis det var en man hadde litt lyst på hadde jeg nok prøvd først og så sett om det ble for mye å gjøre. Jeg vet ikke vhilke type jobb det var, men jeg har hatt butikkjobber i studietiden hvor jeg har kunne sittet å gjort skolearbeid i stille perioder, grei kombinasjon :D

    • kressstina sier:

      Jeg og sjefen prata om det å prøve ut. Men jeg vet at det hadde blitt for mye, spesielt når det er snakk om 13-18 på dagene. Da får jeg såvidt utnytta formiddagen til lesing, og det blir for lite :) I tillegg blir det vanskelig om det plutselig blir sykefravær, da må man plutselig gå enda mer og det funker i alle fall ikke ;p Hadde sikkert kunne lest på jobben (var snakk om en leketøysbutikk), men det hadde ikke funka for meg.

      Jeg må ha fysiske ting å gjøre når jeg er på jobb, da går alt så mye fortere! Litt vasking her og der f.eks., sortering av diverste ting osv. Og jobben vil jeg skal være et studiefritt sted, hvor jeg kan jobbe og tjene penger samtidig som jeg kobler litt av fra studiene. De er jo tross alt en fulltidsjobb nå, med dager på lesesalen mellom 9-16/17/18 :)

  3. Charlotte K. sier:

    Sv: Jeg også er kjempe redd for edderkopper!! Å miste noen er grusomt, men det burde man ikke grå rundt å tenke på nei :)

    – Studier er viktigst, ingen tvil om det ;)

    • kressstina sier:

      Det burde man helt klart ikke! Men det er «godt» å kjenne hvor vondt det gjør og hvor mye personer betyr for en.

      Studier er helt klart viktigst! I alle fall når man har tenkt å gjøre noe videre med de :)

  4. Choronzon sier:

    Jeg ville nok gjort det samme.
    Studiene er viktigst, og du får sikkert flere tilbud. :)

    • kressstina sier:

      Jeg håper det! Har sendt inn endel søknader, så det bør bli noe av :P Ser dårlig ut med utgravning i sommer, så må nesten ha noe annet å falle tilbake på også.

Legg igjen en kommentar

