Indrefilet med saltkokte poteter, selleripure, baconsurra asparges og fylte tomater..!

Nina-Elisabeth tipset meg om å skrive oppskriften for bursdagsmiddagen, og siden jeg faktisk tok bilde av den så tenkte jeg hvorfor ikke! Middagen var fantastisk god, men ikke hverdagskost. Evigheter siden sist jeg spiste indrefilet, og selleripure har jeg snakke om å lage selv helt siden i fjor sommer da jeg smakte det for første gang på ON i Hammerfest. Anywho, her er i alle fall «oppskrifta»:

Selleripuré:
Jeg skrella to sellerirotpakker (ca. 3-400 gr. kanskje), kutta dem opp i terninger og stekte dem forsiktig sammen med litt smør i panna. Mens du steker dem forsiktig (de skal ikke få farge), så koker du opp halvt om halvt med melk og vann (ca. 5-6 dl. tilsammen) og heller alle terningene oppi (gjør ingenting om du får litt smør fra panna oppi). Disse koker du møre, tar ca. 20 minutter avhengig av str. på terningene.

Når dette er gjort siler du av væskeblanding (behold litt av det), og moser terningene til det blir en puré. Du velger selv om du bruker stavmikser eller stamper, mine ble ikke 100% møre så måtte bruke stavmikser. Miks til du får den konsistensen du vil ha, og spe i litt av kokevæsken om nødvendig (jeg trengte det ikke). Når dette er gjort krydrer du til med salt – MYE salt. Jeg brukte veldig mye før jeg fikk den smaken på puréen som jeg ville ha. Ha dette oppi en fin skål, og eventuelt ha litt gressløk oppå for det lille ekstra.

Saltkokte poteter:
Kok opp ønsket mengde vann i forhold til antall poteter. Jeg brukte Cherie-poteter, dels fordi de er billigere enn f.eks. Amandine men også fordi jeg liker at skallet er brunt. Når vannet koker heller du i like mye salt som du hadde vann, og legger deretter potetene oppi. Hvorvidt du burde ha potetene eller saltet i først er jeg litt usikker på, men det funka fint å ha i potetene sist. Dette lot jeg koke i ca. 15-20 minutter til potetene er gode og møre. Noen velger å dampe potetene litt etter å ha helt ut saltvannet, men funker fint å ikke gjøre det.

Fylte tomater
Siden denne middagen hadde masse tilbehør, så beregna vi en tomat per person. Kutt av toppen av tomatene, og skrap ut innholdet. Deretter har du litt olje i, sammen med det krydderet du ønsker. Deretter peiser du på med den osten du vil ha – vi hadde kjøpt mozarella-ost som vi fylte mesteparten av tomatene med :D Dette har du i en forvarmet ovn på 200 grader, og lar stå i ca. 15 minutter. Jeg mener å ha lest en plass at det er myyye bedre å gratinere dem i rundt en time på lavere varme, men er litt usikker på detaljene der.

Baconsurra asparges
Det beste til dette er små og fine asparges. Disse ruller du inn i bacon (vi hadde kjøpt stjernebacon som gir ca. 6 striper) og steker på lav varme i panna til baconet begynner å bli brunt og gyllent.

Indrefilét
Dette er nesten det letteste. Smelt smør i en ganske varm panne til smøret er blitt fint og brunt, deretter har du i filétene som du å forhånd har krydret med alt det gode du liker (eller gratinert over natta). Jeg liker biffen min veldig lite stekt, medium minus og kanskje enda mer minus. Den kan godt være rimelig rød i midten! 1-2 minutter steketid på hver side passer for en middels tykk filétskive (min var skikkelig tykk og firkantet, så skulle egentlig hatt den på litt til). Deretter lar du de hvile litt.

Et voilá! Dette var da bursdagsmiddagen min.. Når jeg hadde satt meg ned for å spise kom jeg plutselig på at jeg hadde glemt noe – ovns»bakt» mais! Dvs. mais lagt i folie sammen med store mengder smør samt salt og pepper og varmet i ovnen ca. 10-15 minutter. Fantastisk deilig! Men vi hadde så mye annet å spise av fra før av, så det var ikke noe stort tap :) Lag gjerne hele greia i den rekkefølgen jeg har skrevet det i, men baconsurra asparges kan man godt steke mens man hviler biffen! Rødvinssaus brukte vi også til, slike som man får kjøpt i poser på butikken. Ikke helt fått dreisen på sauser enda, men det går seg til.

Og her har man bilde av herligheten:

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

8 svar til Indrefilet med saltkokte poteter, selleripure, baconsurra asparges og fylte tomater..!

  1. årh jeg er sulten. burde ikke tatt turen innom her asså :p

    • kressstina sier:

      Nei, deeeet var kanskje ikke det aller lureste :D Men når du har tid og lyst, så anbefales denne på en rolig lørdag med et glass rødvin til :)

  2. BloggFeber sier:

    Åh…deilige godsaker!

  3. Geitost sier:

    Hehe, takk for blunket, Vana. Så gøy at du krydrer burdagsmiddagen din med en klype fransk (selv om bokstaven «á» brukes på ungarsk, ikke på fransk, vet du … Uansett, det minsker ikke noe til oppskriften din). :)
    Litt sent, men ærlig, gratulerer med dagen!

  4. Weee…. Takk skal du ha :-)
    Dette skal virkelig prøves, for det så veeeldig godt ut. Må bare få tilbake smakssansen først :-)

Legg igjen en kommentar

