Kravstore (blogg)lesere.

Dette innlegget er inspirert av en diskusjon jeg hadde på facebook-siden til linniiie.com, etter at hun først sperret bloggen for deretter å åpne den. Enkelte av kommentarene på siden var horrible, og oste av egoistiske lesere som krevde å enten få invitasjon til å lese bloggen eller at hun åpnet den helt.

De fleste (om ikke alle) bloggere der ute setter pris på lesere og kommentarer. Hvem gjør ikke det? Det er derimot når alle de negative leserne bryter ned og ødelegger bloggelysten, at ting begynner å bli vanskelig. Dette er kanskje i størst grad gjeldende for store blogger, som f.eks. Voe, Linnéa, Ida Wulff, Tuva, etc. Og det er jo som oftest de (få) negative tilbakemeldingene man husker, ikke de (mange) positive.

Som sagt, de fleste setter pris på leserne sine og ønsker å være en så god blogger som mulig for dem! Det være seg å skrive om temaer, personer, produkter, etc. som leserne (og en selv) interesserer seg for eller blogge så så mange innlegg per dag/uke/måned. Helt normalt, man vil jo gjøre alle til lags!

Personlig syns jeg ikke leserne burde få styre altfor mye av bloggen – de har jo tross alt valgt å lese den fordi de likte den! Det er som med forhold som med blogg: etterhvert kan det hende man vokser fra hverandre. Noen lesere faller fra, noen kommer til. Når plutselig lesere krever at man fortsetter å blogge, eller krever at man skriver minst to innlegg om dagen, da skjønner jeg at bloggelysten dabber av. Om dette er tilfellet med linniiie.com aner jeg ikke, men jeg skjønner det godt om så er tilfellet i alle fall. Hun får i alle fall ufattelig mye negativ tilbakemelding, mer enn jeg hadde sluppet igjennom.

Kravstore lesere er plagsomme, og tenker ikke på annet enn seg selv og sine behov. Ergo vil man heller la være å skrive, enn å fortsette. Lesere som vil/ønsker å lese bloggen (uten å kreve) er positive lesere som ønsker å følge bloggeren, ikke styre bloggeren.

Dette innlegget ble publisert i Metablogging, Personlig og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

12 svar til Kravstore (blogg)lesere.

  1. Bra. Det skal være positift.

  2. Stusset litt da jeg leste at hun hadde stengt bloggen sin, men jeg skjønner henne egentlig jævlig godt. Uansett så er jeg glad for at hun har åpnet den igjen. Ler meg skakk av innleggene hennes. Hun er så befriende negativ :-)

    • kressstina sier:

      Jeg og digger bloggen hennes! Men ser ikke for meg at hun egentlig blir å fortsette, selv om bloggen er åpen.

      Er lettere sjokkskada etter å ha lest kommentarer både på bloggen og på facebooksida, for enkelte er altså ikke helt rett. Kravstore lesere og folk som hater negativiteten hennes, eder og galle overalt. Jeg skjønner godt at hun stengte den, for det der blei litt for mye.

      Satser på at hun kommer med et herlig negativt innlegg om det snart :)

  3. Synes det var veldig bra skrevet! :)

  4. UllVott sier:

    Veldig bra skrevet, om et viktig tema. Det å legge igjen slengbemerkninger, sure oppstøt og lignende er så unødvendig og jeg forstår ikke hva folk som gjør det vil med det. Det er som du sier, man har valgt å følge en blogg fordi man liker den, og hvorfor skal man da gjøre livet surt for mennesket i den andre enden? Er det ikke bedre å bare holde fred da? Og la være å lese bloggen? Man vet som oftest alt for lite om vedkommende som har skrevet til å begynne å dra egne slutninger om vedkommende, men det er nordmenn i et nøtteskall, man dømmer andre ut i fra det man tror ut i fra få setninger.

    • kressstina sier:

      Ja, det er akkurat det jeg mener: la vær å lese hvis man ikke liker en blogg lengre!

      Og det er helt rett som du sier, de fleste dømmer personen bare ut fra et innlegg eller noen setninger. Som om bloggen er en direkte refleksjon av personen! Da tror jeg man har misforstått litt..

      Takk for kommentar :)

  5. For å være ærlig er det jeg henger meg aller mest opp i angående dette temaet hvem i all verden disse krevende vesnene egentlig ER. Jeg mener, jeg nekter å tro at noen av mine venner og kjente er slike uspiselige, kvalme og egoistiske mennesker, og det antar jeg jo at de fleste gjør – men NOEN må jo disse krypene være venner og bekjente av….

    Nei, det er tydelig at det er tøft å være tøff på nett…… (Og nå leser jeg ikke så fryktelig mange av de store hverdagsbloggene, men aller mest sminkeblogger, men det er jammen mange krav og sinnamailer i den gata også!)

    (Ble forresten enda mer gira på Fall Festival nå, tror jeg må få bestilt meg den med neste lønning! Og ja, fargene i Winterberry er nydelige, men man må selvfølgelig være glad i den type farger om man skal gå for den paletten da den er veldig søt og lilla-rosa.)

    • kressstina sier:

      Hahaha, det har jeg faktisk ikke tenkt på! Men du har helt rett, NOEN må jo kjenne og være venn med disse..

      Jeg vil tro at sminke-/skjønnhetsblogger får minst like mye pes som de største rosabloggerne. Det er jo litt mer temaspesifikt, og det er vel en blogg»sjangeren» lesere har mest innflytelse på selve bloggen. Uten at det nødvendigvis er en dårlig ting :)

      Fall Festival kommer du ikke til å angre på at du kjøper! En av de er perfekt som base, og jeg har forelska meg helt i den :D

Legg igjen en kommentar

