Hva er en god blogg?

Nå har jeg sett det også! For knappe to timer siden annonserte blogg.no at de kommer til å betale alle toppbloggerne som ligger på 1-20. plass, og det kommer nok til å vekke en del reaksjoner.

Jeg skjønner at blogg.no prøver å holde på bloggerne sine for harde livet, i og med at det popper opp nye bloggportaler i hytt og pine – nå senest blogit.no (som Voe visstnok skal relansere seg på).

Men hvilke signaler sender det ut? At kun de som ligger øverst på lista blogger godt nok til å få betalt – noe de antageligvis gjør rikelig fra før av? Det vil selvfølgelig skape konkurranse om å få mest lesere, og dermed også prøve å gjøre bloggen sin så bra som mulig. Men hva er bra? Og hvor langt er man villig til å gå for å få lesere man kanskje ikke vil ha, bare fordi man får betalt? Blogger man fordi man har lyst, eller for å få penger?

Hvorvidt denne konkurransen som nå vil oppstå er en god ting, tviler jeg på. Blogging for de aller fleste handler ikke om penger. Men om å bli sett og hørt, og få bekreftelse. Nei, de får sloss om plassene sine der oppe, jeg klarer meg fint her «nede» :)

Dette innlegget ble publisert i Metablogging. Bokmerk permalenken.

17 svar til Hva er en god blogg?

  1. Charlotte K. sier:

    Jeg synes det er trist at de «ødelegger» bloggingen på den måten. Blir bare slossing og konkurranse ut av alt. Og kvaliteten på bloggene bare synker og synker spør du meg..

    • kressstina sier:

      De som tar seg veldig nær av dette og prøver å konkurrere som verst er vel de små fjortisjentene som er sjalu og gjerne skulle hatt pengene selv men ikke har evner til å komme på topplista. Mange av de som er der gjør en god jobb, i alle fall i forhold til rosa-sjanger. Men som Nina Elisabeth nevner, så er det andre bloggere man kanskje skulle sett ikke fikk noe..

  2. Herlig…. Det betyr at blant annet «Life of a Barbie» (18.plass), jenta som hyller usunne verdier, syns det er greit å mobbe folk fordi de er rødhårede og som egentlig ikke gjør noe annet enn å være slem, får betalt.
    Hipp hurra…. På den andre siden er det kanskje like skremmende at hun har så mange lesere at hun havner blandt de 20.

    • kressstina sier:

      Det er veldig sant! Har ikke lest bloggen, men jeg har hørt historier om hva som står der. Klarer ikke helt å ta den veldig seriøs, men det ser ikke ut som om det er en typisk tulleblogg..

      Det mest skremmende er at så mange leser, ja!

  3. Siv sier:

    Teit.com. De får la vær å klage på all dritten de får tilsendt; de får jo betalt for det. Andre får dritten levert en annen plass :p

  4. Heisann – jeg synes det er begredelig at blogg.no gjør dette, det sender ut fryktelig dårlige signaler – jeg for min sier det samme som deg, at jeg liker meg best »her nede» hvor jeg kan skrive sånn jeg selv føler uten at det forventes at jeg skal prestere X-antall lesere for å få en slags belønning. . . Nei, man skal være takknemlig for at man i det hele tatt får skrive blogg og at det noen ganger detter noen innom for å lese. . . God helg :-)

    • Ups, og det skal naturligvis stå »jeg for min DEL sier det samme som deg»… – fortsatt god helg ;-)

    • kressstina sier:

      Ser at mange blogg.no-bloggere ikke bryr seg, kanskje fordi bruker bloggen på samme måte som du og jeg. Mens andre som kun er ute etter lesere og å være på topplista, men egentlig ikke evner det, klager høylytt! Sånn egentlig har jeg ikke noe imot at blogg.no honnorerer bloggerne sine, men er skeptisk til utviklingen som vil skje der. Selv om utviklingen der aldri har vært noe å trakte etter i det store og det hele..

      God helg til deg også! :)

  5. Dette er idiotisk.
    Blogg.no skyter seg selv i foten her. Men de er kanskje for dum til å føle smerten før det går betennelse i såret?

  6. Synes du formulerte deg veldig bra! Du er flink til å skrive :) Og selvfølgelig er jeg enig, men det har du nok fått med deg, hehe!

    • kressstina sier:

      Takk :)

      Ja, jeg fikk med meg det ;) Jeg er ikke direkte imot at topplistebloggerne skal få penger, det er vel mer trenden som kommer som en effekt av det.

  7. Rufsetufsa sier:

    Jeg kommer sannsylingvis ikke til å lese bloggene som blir betalt som er på 1-20 lista. Jeg er lei av slike «rosablogger». Og syns også det er teit at fjortisjenter får betalt bare for å skrive fire-fem linjer om et sminkeprodukt, klesplagg eller noe, når man heller kan ta en ærlig og fornuftig jobb til å tjene penger. Jeg er ikke sjalu, for jeg har ingen interesse for å tjene noe på bloggen min, men syns det blir litt for lettvint å tjene noentusen på en slik måte.

    • kressstina sier:

      Altfor lettvint kan diskuteres, siden mange av bloggerne legger mye av dagen sin opp ifht. bloggen og innlegg de skriver. Tidsmessig så får de nok ikke «godt nok» betalt, men så kan man vel også argumentere for hvor samfunnsnyttig den tida de bruker på å tjene disse pengene er.

      Som noen sa her, så skyter blogg.no seg selv i foten. For agendaen var nok å holde på bloggere, men mange vil nok uansett forsvinne.

  8. Ragnhild sier:

    Jeg kan vanskelig si særlig om blogg.no siden jeg definitivt ikke er i målgruppen for bloggerne der. Grunnen til at enkelte der har høye lesertall, er sannsynligvis at tenåringer bruker nett og leser blogger aller mest i befolkningen. Jeg tror ikke bloggerne på blogg.no har noen særlig innflytelse på samfunnet. Det er et ungdomsfenomen.

    Kanskje mange usikre ungjenter vil ha sminkeråd og klesråd og har større tillit til kjente bloggejenter som de kan identifisere seg med enn enn de har til annen reklame?

    Jeg vet ikke, men det kan være en av flere psykologiske og sosiologiske forklaringer av fenomenet.

    Betalingen er nok et utslag av ren økonomisk/kapitalisk tankegang, og har ingenting med kvalitet å gjøre.

    • kressstina sier:

      Nei, blogg.no har nok ingen andre tanker bak dette enn å dra flere lesere og mer penger! Effekten av det, som de nok ikke bryr seg om, vil nok gå utover kvaliteten.

Legg igjen en kommentar

