Jobbe på platekompaniet?

Okei, siden jeg har vært igjennom intervjuprosessen til Platekompaniet tenkte jeg å skrive litt om det. Siden det garantert finnes mange som enten ikke vet hvordan det faktisk foregår, eller som lurer fælt på hvordan det faktisk foregår etter å ha hørt rykter. Dette er i alle fall slik det foregikk når jeg gikk igjennom prosessen:

Det blir kanskje litt feil å kalle det for quiz, men det første «intervjuet» man blir kalt inn til er en runde med spørsmål innenfor musikk, film og spill. Som skal besvares iløpet av en time. Musikk er det flest spørsmål fra, deretter film og så en liten del om spill. Disse spørsmålene besvarer man i et rom sammen med mange andre. Akkurat det samme som når man hadde prøve på skolen. ;)

Er man så heldig å «bestå» denne quizen, kommer man videre til runde to. Dette er et kort intervju der de møter personene og får et kjapt inntrykk av personen. Varte kanskje i 15 minutter eller noe. Denne runden satte de av én dag til, og jeg var nest siste og var inne 15.20. De hadde nok endel folk inne i løpet av den dagen! På ettermiddagen samme dag fikk jeg en telefon om et nytt intervju dagen etter.

Runde tre er også et jobbintervju. Denne overlapper delvis med forrige intervju, i tillegg til at man bygger litt videre. De vil rett og slett bli bedre kjent med deg som person, hvordan du er og stiller deg i forhold til deg selv, andre og ikke minst en sjef. Dette tok rundt en halvtime. Jeg hadde «time» klokka tolv og var nest sist også idag, så denne runden var vi kanskje rundt 6-7 personer.

Nå ble jeg nettopp ferdig med runde tre, så jeg venter fortsatt på svar om jeg får jobben eller ikke (edit: jeg fikk den :D ). Men alle fra runde tre får et brev i løpet av to uker som sier at de ikke fikk jobben. Den/de som får jobben blir oppringt ikke så lenge etter.

Sånn! Det var en kort gjennomgang av prosessen. Jeg veit at jeg også lurte litt på åssen dette fungerte, men at litt søking rundt på nettet ikke sa så veldig mye om hele prosessen. Bare at første runde involverer en prøve! Håper dette var til hjelp for fremtidige jobbsøkere hos Platekompaniet :)

Dette innlegget ble publisert i Diverse, Jobb, Personlig, Tips og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

13 svar til Jobbe på platekompaniet?

  1. Arne sier:

    Hei, har nylig søkt på platekompaniet. Ble akkurat ringt opp lurer på om du kanskje har noen tips til ting jeg burde ha inne til prøven!

    • kressstina sier:

      – Memoriser Topp 20 og Topp 40 lista.
      – Bli kjent med ulike musikere og sjangre innenfor hvert tiår.
      – Les deg opp om kjente filmer innenfor ulike sjangre de siste årene, og hvem som har spilt i dem.
      – Les deg også opp på Oscarfilmer, og Oscarvinnere generelt. Kanskje spesielt de senere år.
      – Bli kjent med ulike spill, deres covere, innhold, hovedpersoner, etc.
      – Ha også litt kunnskap om de ulike konsollene og hva de tilbyr.

      Ellers får du bare ha lykke til. Jeg scora nok ikke så veldig høyt på testen, men med god søknad, cv og attester og å være deg selv komme du langt med :)

  2. Annus sier:

    Hei :-) Var nett på 3. intervju, og lurar på kor long tid det tok før du fekk beskjed at du fekk jobben?

  3. Ole sier:

    Hei :) skal på den første delen på onsdag, og lurte på om det var spørsmål med alternativer, eller om du måtte skrive på et blankt felt?

    • kressstina sier:

      Hei!

      Beklager sent svar til deg også, men det kan fortsatt være nyttig for andre som ramler inn her!

      Det var spørsmål med alternativer og det var spørsmål med blankt felt :)

    • kressstina sier:

      Både og! (Litt seint svar, men andre får kanskje bruk for dette) Noen var multiple choice, mens andre måtte besvares uten (f.eks. nevne skuespillere i filmer)

  4. FridaTerese sier:

    Hvilken score hadde du på quizen? Jeg er usikker på om jeg kommer til å få utrooolig bra score og lurer på hva din var siden du kom videre! :)

    • kressstina sier:

      Jeg aner ikke! Men jeg gjorde det over middels på de fleste kategoriene/sjangrene, og det tror jeg er det viktigste. Det er ikke nødvendigvis positivt å kunne kjempemye om én eller få ting, og veldig lite om andre.

    • kressstina sier:

      Jeg fikk aldri vite det. Men sjefen min sa at det ikke nødvendigvis var totalscoren som gjaldt, men ofte at man kunne litt om mye – og kanskje mye om en eller flere kategorier/emner.

  5. Siren Eide sier:

    Jeg lurte på hvor gammel man må være for å søke jobb på platekompaniet? er 16 år, utrolig interessert i film og musikk, og hadde vært DRØMMEJOBBEN å få jobbet der!

  6. Sara sier:

    Hei!

    Var et av de to siste intervjuene gruppeintervju?

Legg igjen en kommentar

