Egoistiske busspassasjerer

Det virker som om enkelte tar det å kunne kjøre buss som en rettighet, og oppfører seg deretter. Det er meg, meg, meg og ikke faen om jeg flytter meg bare fordi bussen er full og andre vil på..! Akkurat det tror jeg er det verste jeg ser på en buss.

Det er ikke rent sjelden at det hoper seg opp med folk i midtgangen, slik at bussen virker full selv om det fortsatt er plass til ti stykker til. Konsekvensen? Bussen kjører forbi holdeplasser med folk fordi enkelte tror de eier bussen og ikke gidder flytte på seg. Bussjåføren har selvsagt endel å si her, men det burde da ikke være vanskelig for voksne mennesker å skjønne at om man bare flytter litt på seg så blir det plass til mange flere!

Jeg kan selvfølgelig skjønne at det ikke er noe morsomt å være stappa inn i en buss som er fylt til randen, i frykt for å ikke komme seg av på rett holdeplass. Men veit du hva? Det er ikke verre enn å rope ut hvis bussen begynner å kjøre før du har gått av! Og ikke bli sur og irritert på bussjåføren er du snill, han kan ikke vite at flere vil av etter å ha stått i ro et halvt minutt. Men de fleste ser ut til å bli utrolig sjenert i bussen, og tør ikke å åpne munnen i frykt for å få blikk fra medpassasjerer. Det var synd det, da burde du ikke valgt å ta buss kanskje?

Det er som regel bare én person som blokkerer. Mens alle andre lurer på hvorfor det ikke blir bevegelse, «noen må da skjønne at det begynner å bli litt trangt men det er jo fortsatt god plass bakerst». Men sier de noe? Nei, ikke et kløyva ord. Newsflash, du er like ille som personen som ikke «skjønner» at bussen fylles opp selv om det er mer plass ;)

Det er egentlig utrolig hvor store skylapper mange presterer å ta på seg når de tar buss. Jeg gikk på en buss som jeg vet blir full. Når jeg kom til midtgangen stod det ei dame som blokkerte passasjen som gikk bak til bussen. Jeg viste tydelig at jeg ville gå bak, men skylappene slo inn og hun stod fortsatt på stedet hvil. Det endte opp med at jeg slangt ut noe sånt som «enten flytter du på deg eller så går du bak selv». Blikket jeg fikk var ikke akkurat fylt med kjærlighet mens hun flytta på seg. Men flytta på seg gjorde hun da!

Anyhow. Poenget mitt er at å ta buss er et privilegium. Og nå er jeg ikke interessert i å diskutere de ulike busstilbud, punktlighet, osv. Jeg diskuterer de personen som bruker bussen. Alle er selvfølgelig ikke egoistiske busspassasjerer, jeg har observert de også. Men jeg blir bare irritert og provosert over alle som tror at plassen de har valgt å stå på er deres bare fordi de har betalt en bussbillett eller et busspass. Du har ikke betalt for en spesifikk plass kjære deg, du har betalt for å kunne komme deg fra A til B. Det innebærer også å gjøre slik at andre/så mange som mulig også kommer seg fra A til B.

Du eier ikke bussen, du er bare avhengig av den! Vis respekt for andre som også er det.

Dette innlegget ble publisert i Diverse, Humor, Kultur, Personlig og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

107 svar til Egoistiske busspassasjerer

  1. Hei, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG.

  2. Kristin sier:

    Hehe, kjenner meg altfor godt igjen. For noen år siden tok jeg en buss som ofte var full av idrettselever (fra vgs), som ofte bare slengte fra seg gym-bagen i midtgangen og ikke tenkte på at bussen ville bli full, og når den ble full, ville de som stod, snuble hvis bussen tok en litt krass sving eller bråstoppet.

  3. Tove sier:

    Enig artikkelen her,bra,jeg er også forbanna på passasjerer som står på stedets hvil,uten og flytte på seg,det gjelder også unge folk som okkuperer setene arrogant,når eldre mennesker kommer på bussen,og har behov for og sitte,da er det naturlig unge folk reiser seg for eldre og tilbyr seteplass,dette er normal høflighet.Buss og trikk kultur ta hensyn,vi alle har rett til buss og trikk,hvorvidt man sitter eller ikke.

    • kressstina sier:

      Det er så ufattelig mye å klage på folks bussbruk, at det hadde blitt en hel roman i seg selv! De du nevner er helt klart store irritasjonsmoment, spesielt når folk setter seg på det setet som er mot midtgangen og plasserer masse poser og drit på det innerste setet. Evt. bare velger å sitte der slik at man slipper å ha noen ved siden av seg!

      Ja, å ta hensyn er absolutt noe mange burde lære seg.

  4. Enig!
    Og folks mangel på trikkekompetanse (som jeg liker å kalle det); nemlig la folk gå av før man presser seg på bussen/trikken/banen.

    • Trine sier:

      Jeg ble regelrett slått av en kvinne som ville gå på trikken før jeg gikk av. Hun ble provosert av at jeg ville av før hun kunne stige på. Ja, det er jeg som er den frekke her, absolutt…

      • Lena sier:

        Jeg (og flere medpassasjerer) skulle av toget en gang, og to jevnaldrede jenter var plutselig på vei inn og blokkerte veien ut. Jeg ble så paff at jeg dyttet dem av og albuet meg vei ut…

    • kressstina sier:

      Yes! Utrolig at folk ikke klarer å tenke lengre enn som så! Sjansene for at man får en god plass øker jo hvis man bare lar alle gå av først.

      • nettopp! man kan begynne å lure hva som går rundt i hodene til folk…

        pastamaskin hørtes ut som et fint kjøkkenapparat å ha:) og enda en ting jeg kan ønske meg:) takk takk!

        ha en flott uke!

  5. Ella Nordvik sier:

    sjenerte mennesker burde ikke ta buss? hahah dummeste jeg har hørt

    • kressstina sier:

      Hehe, nei, det var vel ikke det som var poenget. Det jeg mener er at om man er sjenert og ikke tør å si ifra, så kan man heller ikke komme å okke og akke seg over den jævlige sjåføren som bare kjørte videre fordi hun ikke sa noe.

  6. kristel sier:

    fins det noen bra kommentarer til folk som nekter å flytte på bag/veske på setet de sitter ved siden av, selv om det er mangel på sitteplasser?

    • Trine sier:

      Du har betalt for en sitteplass, ikke to. Flytt veska di er du snill!

    • Mare sier:

      Den er enkel den.

      «Jeg skal ta meg en tur til buss sjåføren og si at du sitter her uten billett. Jeg regner jo med at du bare har betalt for deg selv, men skal du bruke setet ved siden av til bagen din, må du betale for den også. Eller skal du flytte deg, kanskje?»

      Brukte denne på toget hjemover til mamma og pappa fra Oslo, da toget var stappfullt for helga. Så et ledig sete, dog med en pose og håndveske på. Spurte om setet var ledig, hun sa nei. Sto i midtgangen ved denne dama til Gardermoen, da spurte jeg om når vennen hennes kommer. Da innrømte hun at hun bare trengte plass til veska og posen. Da svarte jeg med: «Ok, da tar jeg tak i konduktøren neste gang han kommer forbi og peker ut deg og dine to seter, sånn at du kan betale for håndvesken din. Eller så kan du flytte håndvesken over på fanget, og posen mellom beina og la folk sitte ned.»

      Plutselig var det å unnskyld, offameien og akk og ve. Også fikk damen som sto og klamret seg fast i bagasjeoppbevaringen ved inngangen sitte. (Jupp, huket tak i henne og ba henne om å ta plassen, da hun hadde problemer med å stå….) Jeg fikk meg sitteplass like etterpå.

  7. Darunia sier:

    Hehe, man kan finne lignende situasjoner på flere plasser.. Ta flyplasser for eksempel! Men ja, er grenseløst irriterende, og masse irritende oppførsel på bussen.. Det som kanskje irriterer meg mest er når voksne folk setter seg på det ytterste setet og gir klart signal om at vedkommende IKKE vil sitte atmed noen enda bussen er full.. Dette er av en eller annen grunn voksne damer i 40 årene..

  8. Camilla sier:

    Jeg er helt enig meg deg.

    Jeg er sjenert men når jeg tar buss og den ikke stopper der jeg skal av, så må jeg jo rope Stopp. Må man så må man, er egentlig ikke noe å være sjenert over da, kan skje alle. Jeg reagerer vertfall ikke hvis noen roper Stopp, tror ikke mange andre gjør det heller.

    – Cheers C.

    • kressstina sier:

      Nei, det er faktisk de aller færreste som hever et øyenbryn om de hører noen som sier stopp. Jeg merker det, men tenker at det er godt noen tørr å heve stemmen!

      Det med sjenerthet var selvfølgelig satt litt på spissen, men som du sier – må man så må man :)

  9. Mima sier:

    Jeg velger å ikke flytte meg for jeg ser skikkelig dårlig, ser en gang ikke hvor det er ledige plasser og er redd til å havne i andres fang. Det er bare et bevisst valg, særlig om vinteren når det er mørkt og ser ikke noe når jeg kommer på bussen. Det er heller ikke lov å stirre mye, så jeg velger å oppholde meg ved døren. Når du har nattblindthet og tunnelsyn, er det litt vanskelig, og man som regel pleier å unngå å flytte seg veldig mye.

    • Chris sier:

      Når man ser så dårlig at man eventuelt setter seg på andre, ja unnskyld men da trenger du kanskje briller?

      • Mima sier:

        Det heter retinitis pigmentosa, som ikke kan «fikses» med briller, det er sånn som man ser gjennom et tunnel. Det innebærer mangel på mørkesyn og mangel på sidesyn. Og på bussen prøver jeg å skape minst mulig kaos samtidig som ta hensyn til meg selv. Ved å stå i nærheten av døren er mest oversiktlig for meg. Antar at de fleste andre kan enten spørre meg å flytte meg, eller når jeg ser at noen skal ut, prøver jeg å flytte meg. Det er sånn, men forventer at de som er friske i øynene å være i stand til å klare seg bedre…

    • kressstina sier:

      Jeg veit ikke fullstendig hva du «lider» av, rent klinisk sett, men det er klart at slikt som dette blir jo litt annerledes! Det blir litt som med handikappede, gravide og eldre :)

  10. Linn Therese sier:

    Helt enig! Det er så mange egoistiske folk ute i verden som skal på bussene og som nekter å vike for andre mennesker.. Det er helt utrolig!

  11. Shokan sier:

    Opplever dette daglig! Irriterer meg så sykt over at vi kjører forbi flere elever om morningen fordi bussen er «full», eller mer konkret sagt, fordi følgende mennesker ikke gidder å trekke innover!

    • kressstina sier:

      Jepp! Ene bussen her kjører daglig forbi flere om morgenen, noen ganger med halvfull buss og noen ganger med full. I sistnevnte tilfeller burde det jo selvfølgelig settes inn flere busser.

  12. Gunn Beate sier:

    Hør, hør! Jeg var så irritert en gang at jeg laget min egen lov om busskutyme ;)

    http://www.gunnbeate.no/arbeidsprover/solvis-verden/

  13. Arild sier:

    Haha, heilt fuckings utrulig alt retarderte Nordmenn finne aa syte, klage og hemningslaust irritere seg over kvar jaevla dag. Er det ikkje bensinpriser, veinett, skatt, avgifter, MVA paa kvikklunsj, etc, saa er det fan meg noke saa ubetydelig som det her. Alsaa..nei gidde aa argumentere her engang.

    • Tor Mouge sier:

      Nei men du «gadd» å skrive en idiotisk kommentar iallefall.

    • kressstina sier:

      Hahah, jeg må le! Så siden jeg har skrevet ett «syte»innlegg, så er det utrolig at nordledninger gjør det hver jævla dag? Det må jeg si, så observant du er ;)

      Det blir for dumt! Like dumt som at jeg skulle si at det er helt fuckings utrulig alt retarderte menn klarer å lire av seg hver jævla gang noen skriver noe de angrer på å ha lest og brukt tiden sin på ;)

  14. Bussjåføe sier:

    He-he. Ja, her var det mange utbrudd ja. Jeg kan starte med å si at jeg er bussjåfør, og at jeg måtte trekke på smilebandet noen ganger av endel komentarer her.
    For det første, ja det er veldig vanskelig for meg som sitter helt forran, å se om alle som skal av, har rukket å komme seg av. Venter gjerne 5-10 sek etter at siste pasasjer er ute av døra, men har nok «bommet» endel der. Som regel står det i tillegg noen forran «sladrespeilet» mitt ved bakdøren, slik at trappen og er blokker for mitt syn.

    DET ER IKKE UHØFLIG Å ROPE TIL MEG, OG JEG VIL MYE HELLER HØRE:VENT LITT SJÅFØR, DET ER NOEN SOM IKKE ER KOMMET AV ENDA, enn å kjøre for tidlig, og ta med noen en ekstra holdeplass.

    Det hjelper å holde plassen rett forran døra ledig, for da ser jeg lettere folk på vei ut, samt om noen bruker ekstra lang tid på å stige av, slik at jeg ikke klemmer de med dørene.

    Ett annet punkt jeg kan legge fram her er følgende. De som har det travelt med å rekke en overgang til en annen buss, spesielt når jeg ligger etter ruta(hender desverre det ja) Jeg biter ikke, og synes heller ikke det er mye bry å rope på radioen etter korresponderende busser, for å rekke overganger for dere. Det er mye lettere om dere tar kontakt tidlig, iallefall noen minutter før bussen deres kjører, enn å ta kontakt med meg samme sekund som avgangstiden til bussen deres er. Pga trafikk, eller andre ting, kan det hende at jeg må vente noen sekunder før jeg kan bruke radioen, samt at det er ikke lett for «ventebussen» å vente, dersom den allerede har blinket seg ut, eller er kommet ut av busslomma. Tro det eller ei, men jeg prøver så godt jeg kan, å få dere avgårde til rett sted, til rett tid. Like kjedelig for meg å ligge etter ruta, som for dere.

    Forøvrig vil jeg berømme mine passasjerer. Dere er utrolig tolmodige, venter i regn, snø, tåke og blest på at jeg kommer kjørende. De aller fleste er veldig trivelige personer, og de fleste dagene mine bak rattet er kjempekoselige. Folk smiler og sier hei, samt hade, eller vinker når de forlater bussen(dersom det er plass til det da) Vi alle kan ha en dårlig dag, også jeg, men prøver i det lengste å være profesjonell alikevel, og jeg håper, og har sett, at dere og er det.

    Takk for at dere tar bussen min, og gir meg en trivelig arbeidsdag. Ønsker alle en god reise, og trivelig bussopplevelse.

    Hilsen Stein , Bussjåfør på 4. året.

    • kressstina sier:

      Tusen takk for et langt og fint svar, hadde ikke forventa en kommentar fra en bussjåfør. Kjempebra!

      Ønsker deg mange gode vakter i bussen, med mange glade passasjerer :)

  15. Sofia sier:

    Arild: ENIG!!!

  16. Yvonne sier:

    jeg er enig,men jeg snakket med en venn av meg som er bussjåfør og han sa at gangen bakerst helst ikke skal blokkeres (så sant bussen ikke har dører helt bakerst) pga no sikkerhetshensyn eller no… er det riktig?

    • kressstina sier:

      Satser på at en bussjåfør svarer på dette! Men det hender jo titt og ofte at sjåførene ber folk om å trekke lengre bak i bussen (og da er eneste mulighet helt bakerst).

  17. Elenah sier:

    Har du tenkt over hvordan de fleste bussene er designet?

    Det kan være greit å se på grunnene til at folk faktisk samler seg på ett sted, og ikke bare klage på at de gjør det. De alle fleste busser (i Oslo) mangler noe å holde seg fast i for stående. Bortsett fra ved dørene. Det er en helt latterlig design på bussene (i Oslo, aner ikke hvordan de er i resten av landet), trikker og t-bane likeså. Er man heldig kan man kanskje klamre seg fast til et sete, men når bussen er full, blir man lett stående midt i midtgangen. Uten noen som helst form for sikkerhet. Og hvor har de plassert stengene i taket med stropper man kan holde seg fast i? Jo, rett foran dørene!
    Det er mye man kan klage på i folks kollektivtransportoppførsel, men av og til er det ikke de reisendes skyld.

    • kressstina sier:

      Jeg er ikke spesielt godt bevandret i Oslo sine kollektive tilbud, så der kan jeg ikke uttale meg! Slik det er her i Tromsø så har de aller fleste bussene gode måter man kan holde seg fast på! Enten det er godt distribuerte stropper hengende fra taket eller håndtak å holde i på siden av setene.

      Men ja, det er selvfølgelig ikke alltid det er de reisendes skyld :)

  18. Mads sier:

    Akk. Følelsen man får når bussjåføren ber folk om å trekke lengre bak i bussen og klyngen som har samlet seg foran døren tar to musesteg bakover, for så å stå og stirre dødt ut i luften!

    • Passasjer sier:

      Haha, så jævlig sant. Skjønner ikke hvorfor folk er så lite effektive. Godt voksne folk klarer liksom ikke å reagere på en enkle instrukser fra bussjåføren som: «kan dere være snill å trekke bak sånn at flere kommer inn i bussen».

      Noen tar to skritt, og stopper, før alle ser på hverandre som om de akk fikk verdens vanskeligste spørsmål. For god sake, bare flytt dere bakover da vel!!! arghhh irriterer meg noe sinnsykt hehe :)

      Men må si at det med å ofre plassen sin til eldre folk ikke settes pris på. Det har jeg opplevd et par ganger. Jeg står opp og tilbyr plassen min men personen takker nei, som om det var noe uhøfflig. Noen gamlinger liker ikke å bli minnet på at de er gamle tror jeg :P haha Morsomt å se når de står og dingler midt i bussen og likevell er sta på å stå.

      • kressstina sier:

        Hehe! Det er nok ikke alle eldre som setter pris på det, nei. Men det er vel bedre å spørre en gang for mye, enn en gang for lite :)

    • kressstina sier:

      Hahaha! Yes, det skjer med jevne mellomrom det også ja.

  19. Madelen sier:

    Oh, dette innlegget elsket jeg!! Folk legger visst igjen folkeskikken hjemme ganske ofte! Tok bussen for en stund tilbake, og den var passe full, men var fortsatt mulig å trekke litt innover. Meeen, neeeidaa! Så jeg måtte stå i en trang midtgang og blokkere for alle andre fordi EN mann måtte stå å passe på døra! (tenk om den skulle dette av) Og sannelig, når jeg skulle av som ALLE andre som stod, så var det en dame som presterte å dytte meg i ryggen 10 ganger fordi hun skulle også av. Da sa jeg bare «Slapp av, jeg skal av jeg også!» Bussen hadde ikke stoppet en gang.. skulle hun hoppe ut i fart da eller? Æff..

    • kressstina sier:

      Takk :)

      Det er visst veldig typisk norsk, dette!

      Har også opplevd folk som er veldig stressa og ivrige på å komme av, og som kanskje ikke tenker så langt andre faktisk også skal av! Pust folkens, der ikke oss andre sine feil at du kanskje er litt sein til noe.

  20. Allergine sier:

    HELT ENIG! Herregud, jeg blir så irritert når noen stiller seg på et sted og NEKTER å flytte seg. De får ikke noe trivelige blikk fra meg, jeg er heller ikke så redd for å si fra, så bruker bare å si: Fælt så mye plass enkelte tar da… hehe. ;)

  21. Ilmi sier:

    Veldig bra du tar opp dette. Det er viktig. vet jo selv hvordan det er. Og jeg selv har fått et par stygge blikk når jeg snakker til andre passasjerer. Jeg har også selv blitt utesteng fra skoebussen fordi at det blir blokkert bakerst i bussen, slik at ingen flere kommer på. Ikke så veldig kult når man vet at man skal rekke et tog hjem som bare går en gang i timen. Sykt kjipt…

    • kressstina sier:

      Veldig kjipt! Det skjønner jeg veldig godt. Det er nok mange som opplever å miste bussen pga. halvfull buss! Her i Tromsø går jo heller ikke bussene hvert 5. minutt heller, så det er ikke noe morsomt.

  22. Sindre sier:

    Dette handler om folkeskikk og hvordan du er og dine perspektiver.
    Å vise vanlig respekt for andre ved at man lar folk gå av bussen før man går på, jeg går med vilje et par skritt tilbake før jeg går inn feks og smiler til både av og på -passasjerer
    Ellers hvis jeg imot all formodning(siden jeg unngår helst å ta off transport i rushet) tar off transport på den tiden så tenker jeg dette blir «intimt» og tar det med et smil så lenge humøret er noenlunde greit. Tar også hensyn til folk og prøver så godt det lar seg gjøre å gi folk plass og slippe folk fram. Jeg vil anbefale folk som leser her å slutte å fikle så altfor mye meg mobilen, iphonene sine og mp3 spillerne og heller seg mer rett fram, også smil til og gjerne ha litt øyekontakt med dine medpassasjerer. Jeg vil heller spørre, hva har skjedd med perspektivet til folk? Hvor er det blitt av folkeskikken?
    Nå er det heldighvis mange som har folkeskikk og grunnleggende respekt men til dere som bare ergrer dere; slutt å bare ergre dere, gjør heller noe, snakk til folk dersom de er frekke-men da på en skikkelig måte, ikke harseler eller skjell dem ut. Og vær respekterende ovenfor andre, gi plassen din til eldre, slipp folk fram, smil, snakk gjerne om været med medpasasjerene dine! Ikke klag så mye, ikke være passiv, bestem deg for å endre på din oppførsel, det er uansett opp til andre om de vil endre på sin. Vær typisk norsk slik vi engang var, ikke som mange er blitt nå, hev hodet og fokuser på det du setter pris på og hvorfor du setter pris på det.
    Og hvis du ser en kvinne(eller mann forsåvidt) med barnevogn så hjelp henne inn/ut av buss/trikk osv, hvis ikke deg, hvem da??

    • kressstina sier:

      Det er ikke så mye annet å si til dette enn hør! hør! :)

      Man kommer langt med et smil! Og selv om jeg tar kritikk for svaret mitt som beskrevet i innlegget, så er det tross alt ikke slik jeg vanligvis snakker til folk på bussen.

  23. Sindre sier:

    Jeg husker en bussjåfører for noen år siden, hansa hadet og ha en fin dag til passasjerene når de gikk av…det var litt flaut husker jeg men samtidig likte jeg det.
    Nå trenger vi mer av det, gjøre slik vanlig eller ihvertfall mer akseptert uten at det skal føles ukomfortabelt for passasjerer osv.
    Jeg skulle ha sagt til han at det var både modig, godt og riktig gjort av han og ønsket han selv en fin dag.

    • kressstina sier:

      Det hender jeg også sier hadet eller lignende, hvis jeg går av foran! Man burde helt klart ha flere slike sjåfører. De er jo tross alt i et serviceyrket! Hvis ei kassadame/mann ikke hadde sagt hadet, så hadde nok flere hevet et øyebryn. Selv om det er mye grums der også.

  24. Kim- sier:

    køkultur i Norge vs. køkultur i andre land.
    Norge: fortest mulig på og av. dytting og knuffing fra alle kanter. Kapre den beste plassen først. Eldre kan stå.
    Andre land: Vente rolig til de som skal av har gått av før man går på selv. Finner seg en grei plass. Kommer det eldre eller folk som trenger sitteplassen mer enn meg på, gir man plassen til de. No questions asked.

    Samme om man ser noen som kanskje trenger litt hjelp av eller på med den store kofferten sin om man er på tur. I Norge får man rare blikk, i andre land får man hjelp.

    • kressstina sier:

      Det har du helt rett i! Som sagt, norske kollektivbrukere er som regel egoister. Det hadde vært en fryd å kunne ha samme køkultur i Norge som i andre land.

      Det er så tåpelig å ikke tørre å åpne munnen eller vise medmenneskelighet blant andre, bare fordi man gud forby skulle få rare blikk!

  25. Lilli sier:

    Det beste er når man faktisk hever stemmen når man ikke får gått av bussen fordi noen sperrer døra. Busssjåførene åpner opp døren en gang til, og de som sperret døren i utgangspunktet ber deg om å «slappe av». Ja, jeg kunne slappet av hvis de hadde flyttet seg i utgangspunktet.

  26. Hans Petter sier:

    Er enig med deg, men dette gjelder også T-banen. Er piss lei barnevogner og syklister som absolutt forventer at alle skal flytte på seg for dem. I morgenrushen idag ønsket en IDIOT å presse inn barnevogna i en fullastet T-banevogn. Det endte med, som vanlig, at noen «stakkarser» måtte gå av banen. Er piss lei overvektige passasjerere som stinker svette og som tar unødvendig mye plass, itillegg så har man alle de «thugene» som spiller musikk i 50db og skal absolutt «pushe» medpassasjerere med sin ufyselige musikksmak. Jeg har blitt oppdratt til å reise meg for eldre mennesker og tilbyr dem alltid min sitteplass, det samme gjelder for gravide. Men merker at blodet koker når jeg ser drittunger som sitter med bena på setet og har itillegg baggen/sekken sin plassert på nabosetet, slik at 1person okkuperer 3 plasser.

    • kressstina sier:

      Ja, dette gjelder nok de fleste steder i landet og på de fleste kollektivtilbud.

      Og barnevogner har da like stor rett til å ta buss som alle andre, etter min mening. Om bussen derimot allerede er rimelig full, så er det en annen sak. Da er det bare å vente på neste buss, som alle andre.

      Når det gjelder drittungene, så er det faktisk ikke bare de som aldri gidder å reise seg. De finnes i alle aldre, både menn og kvinner.

    • Yvonne sier:

      det er jeg helt enig i.jeg blir flau på andre ungdommers vegne… jeg er påpasselig med volum av flere årsaker. og prøver å bruke propper sånn at minst mulig musikk «lekker ut» som igjen gjør at jeg må skru opp.

      og det med barnevogner irriterer meg også. jeg er så lei av at de skal eie alle steder de skal.cafeer er stappfulle av mammagrupper,utlendinger med fulle barnevogner ++ og de blir sure hvis ikke alle viker eller hjelper til..er det så vanskelig å gå til cafeen eller helsestasjonen? gjør som barnehagene..dra ETTER rushtiden :)

      men noen ganger gir jeg f jeg også..hvis typen nettopp har slått opp, jeg skal av på neste stasjon eller jeg er syk osv så tar jeg ekstra mye plass/står stille. men ikke i rushen da..men ellers kan jeg være den som legger baggen på setet ved siden av.. er ikke alltid man vil ha folk trykkende inn på seg..

  27. Reidar sier:

    Mange artige innlegg her :) tar buss hver dag fra Lillestrøm til Skedsmokorset og ser at # ikke har helt fått med seg at det er mange nye bedrifter som har kommet hit og det er veldig mange som bruker bussen hit på jobb. Bussen er så inni helv…e full og flere busser burde vært på plass, folk klager på dette mens vi står og venter på bussen. Den ser jeg ,men her kommer det jeg stusser på!!!! Samme menneskene sitter gjerne og tar en hel 2 seter alene og skuler olmt på folk så dem skal miste lysten til å spørre pent om det er ledig ved siden av :) liten ting til…Trenger ikke å ha beina i setet, er ikke så morro og få ræva full av grus og møkk når jeg kommer og skal sette meg etter dere. Bruk nå hodet så løser ting seg bra tror nå jeg…….

    • kressstina sier:

      Hehe! Ja, det er mange som ikke har spesielt med selvinnsikt. Å klage til hverandre på busstoppet har lite å si! Selv om bussjåføren også bør si ifra til ledelsen, så hjelper deg også med fortvilte passasjere som aldri kommer seg med tiltenkt buss.

      Å ikke ha beina på setet er bare ren folkeskikk.

  28. Busspendler sier:

    Hvis man gidder å bli irritert og provosert over noe slikt, så burde kanskje ikke DU ta bussen? Såklart, det er mye rare folk, og jeg for min del flytter meg alltid, men jeg gidder ikke hoie og skrike og miste all folkeskikk om jeg skulle ha problemer med å snirkel meg gjennom midtgangen for å komme meg av. Heller ikke er det noe bedre å være frekk og be folk flytte seg på en uhøffelig måte, da er du jo like ille som den som står der i utgangspunktet..
    Ved å være hyggelig så kommer du lengre, og å gå rundt å irritere seg over småting er utrolig dumt, og ikke minst slitsomt for deg?

    • Hege sier:

      Er enig i det, Busspendler. Man kommer langt med å være litt hyggelig.

      Men jeg har også opplevt, flere ganger faktisk, at folk (les: eldre damer) har blitt fornærmet på meg når jeg har tilbudt dem plassen min og svart noe ala «tror du ikke jeg klarer å stå???» i en sur tone. Blir litt fascinert over slikt må jeg innrømme.

    • kressstina sier:

      Hehe, joda, du har et poeng. Men nå er det ikke slik at jeg blir irritert hver dag eller hver gang jeg tar bussen, heller. Så det er ikke fullt så slitsomt.

      Og jeg verken hoier eller skriker eller mister folkeskikk bare fordi andre er egoister. Og som jeg har nevnt i en annen kommentar, det er ytterst sjelden jeg snakker til folk på bussen på denne måten jeg har beskrevet i innlegget. Vanligvis ber jeg bare folk pent om å flytte seg. Men når hun her hadde tatt på seg skylapper uten like og ikke gjorde noen mine til å flytte på seg selv om jeg stod nesten oppi trynet hennes, da følte jeg for å reflektere væremåten hennes :)

  29. Hans Petter sier:

    Man burde ha «forbud» mot barnevogner og sykler i rushtiden. Dette gjelder spes. mellom kl.07-09 om morgenen og kl.15-17 om kvelden.

    • Hege sier:

      Det er jo en veldig hyggelig og ikke minst inkluderende tanke, med tanke på barnefamilier som av en eller annen grunn er avhengig av buss for å få levert i barnehagen, og kanskje selv skal på jobb….? Eller hva, Hans Petter??

      • Yvonne sier:

        tror vi mente de som er hjemme på permisjon..ser noen ganger de med barn som skal i barnehage osv,men de sitter på fanget. og det er helt greit.skal de ut i rushen får de bruke sånn bæresele eller noe..en barnevogn tar 2-3 plasser.

    • kressstina sier:

      Vel, sykler kan jeg si meg enig i. Men barnevogner? Jeg kan skjønne at det er irriterende, men de har da like mye rett til å ta buss som alle oss andre :)

  30. Hans Petter sier:

    Man burde ha «forbud» mot barnevogner og sykler mellom kl.07-09 om morgenen og kl.15-17 om kvelden.

  31. Hege sier:

    Enig i mye av det som blir sagt her, og jeg ser på meg selv som en avansert bruker av offentlig kommunikasjon i Oslo.

    En ting som ingen har nevnt, men som jeg synes er en uting (i tillegg til alt som har blitt nevnt fra før her) er alle de som står i midtgang med en stor, full sekk på ryggen samtidig som de insisterer på å stå å snu seg frem og tilbake hele tiden. Det ender selvsagt opp med at den som sitter på et midtgang-sete ved siden av denne personen får sekken sin dyttet inn i ansiktet sitt hver gang denne personen snur på seg. Det har hendt mer enn en gang at jeg har fått sekk eller reimer på sekken slått hardt inn i ansiktet (og en gang øyet) fordi en slik person har snudd seg veldig raskt og kjørt sekken sin rett i synet på meg. Ikke spesielt behagelig, og ikke spesielt hensynsfullt.

    Selv tar jeg alltid av meg sekken (hvis jeg har noen) når jeg blir stående slik, og holder den i stedet i hånden. På den måten hindrer jeg ikke bare at folk som sitter får en ubehagelig opplevelse, men også at min potensielt velfylte sekk tar opp en hel ståplass som noen andre kunne ha benyttet.

    • kressstina sier:

      Det er helt klart mye å bemerke på folks bussvaner, og som nevnt tidligere hadde nok dette klart å fylle en bok!

      Og det du sier om fullstappet sekk og mangel på selvinnsikt er ikke bare reskeptløst, men farlig som du sier. Det skal ikke mye energi til for å bare ta den av seg.

    • Trine sier:

      På trikken i Oslo får jeg ofte en sekk i trynet og det gjør rimelig vondt skal jeg si deg! Og det er aldri unge eller ungdommer, det er en mann i 40-åra, gjerne litt «sporty» og har oftest regnjakke (ja, det er alltid samme type menneske som slenger ryggsekken rundt i trynet på folk). En gang dyttet jeg en mann fordi han snudde seg så jeg fikk sekken hans ganske godt planta i trynet og jeg trodde jeg skulle blø neseblod. Han irriterte seg over meg og sa:» ja men trikken gjorde bråstopp, det er ikke min skyld». Og da svarte faktisk damen ved siden av meg: «Hvis du hadde tatt av deg sekken så hadde ikke bråstoppet påvirket henne.»
      Idiot, jævla forbanna middelaldrende idiot.
      Unge mennesker er mye mer oppegående enn folk i 40+. tror det er fordi kollektivtrafikk i den mengden som er i Oslo er nytt for dem, sammenlignet med unge som nærmest har bodd i t-baner og trikker.

      • kressstina sier:

        Håh, han der hadde jeg ikke vært mye snill mot! Godt at noen snakka til ham. Det må jo ha fått ham til å føle seg veldig voksen.

      • Hege sier:

        Hei Trine

        Ser vi har samme erfaring med å få sekker i ansiktet. Vet det gjør vondt, for jeg har som sagt fått mange av de og også reimer rett i øyet. Så ikke spesielt godt på noen dager etter det.

        Men jeg er ikke enig i at det kun er folk fra 40+ som gjør dette, jeg har opplevd dårlig oppførsel, både når det gjelder sekker og annen dårlig oppførsel, av folk i alle aldre på trikk, T-bane og buss i Oslo. Vi er alle like dårlige der, og vi kunne alle ha godt av å tenke oss om og bry oss litt mer om våre medpassasjerer.

  32. Are Riksaasen sier:

    Kjør bil.

    • kressstina sier:

      Jeg har ikke lappen, og har ikke tenkt å få meg det inntil videre. Og om det skal være et incentiv for å slippe å klage over bussvaner til folk, så tror jeg virkelig ikke bilføreres vaner er noe særlig bedre ;)

  33. Hans Petter sier:

    HEGE!
    At man velger å bruke T-banen er ganske positivt med tanke på miljø er ganske positivt. Men du kan seriøst ikke være uenig at barnevogner er iriterende. Med all respekt til alle småbarnsfamilier, men når bussen og banen allerede er stappfulle og alle står bokstavligtalt oppå hverandre så er det jævlig iriterende at noen skal kreve all plassen bare pga de har barnevogn. Vi vanlige passasjerer har like mye rett til å ta T-Bane og buss som alle de med barnevogn. Husk at det ikke er noen ekstra pris for barnevogn, ergo hvorfor skal de få ta plassen min eller din?

    • Hege sier:

      Hei igjen, Hans Petter.

      Jeg har ikke sagt at jeg ikke synes det er irriterende, men du vet det er flere grunner enn miljøhensyn til at folk velger å ta bussen med barnevogn. Jeg har opptil flere venner i min omgangskrets som er familie og ikke har bil rett og slett fordi de ikke har råd. Det blir litt dumt at de ikke skal få lik rett til å komme seg på jobb og i barnehage som du, bare fordi de har barnevogn. Det skjønner vel du også.

      Men jeg er enig i at folk med barnevogn er irriterende, ikke bare på buss, men også når du møter to eller tre av dem i bredden på fortauet og ingen av dem gjør mine til å gjøre plass for folk som kommer dem i møte. Har flere ganger måttet gå ut i trafikert vei for å passere slike barnevogn-mafiaer. *nikker*

  34. Nomad sier:

    dette viser hvor stor er mangel på oppdragelse og respekt for andre i vår samfunn .

  35. Thomas sier:

    Har du tenkt på at en buss faktisk har et vist antall plasser? og at man faktisk ikke kan stappe en buss full? En annen viktig del av en busstur er det man faktisk har lyst til å ha det litt komfortabelt når man skal hjem eller til skolen. Hvis tilfellet er at du ofte blir rammet av overfull buss, bør du kanskje klage til ruter#?

    • kressstina sier:

      Joda, jeg har tenkt på det :) Nå kan jeg ikke lovverket omkring buss og passasjerer som sjåfører må holde seg til.

      Bare så det er sagt, dette er i Tromsø. Her er det Cominor som gjelder :/ Og hvis tilfellet faktisk var at jeg blir ofte rammet av overfull buss så hadde jeg selvfølgelig klagd dit, men nå er det jo snakk om en halvfull buss som later som den er full.

    • Trine sier:

      «En annen viktig del av en busstur er det man faktisk har lyst til å ha det litt komfortabelt når man skal hjem eller til skolen.»

      Hallo folkens, tror vi har funnet en av de som ødelegger bussturen for oss andre og han føler seg TRUFFET!
      Det er ikke en viktig del av bussturen, ditt «geni». Det er ikke en folkerett, ei heller står det skrevet noen steder at man skal ha det «komfortabelt» i bussen. Vil du ha det komfortabelt, ta opp flere seter og ikke slippe folk forbi så kan du ta en taxi! Alle som har betalt billett skal få komme på, og er bussen for full så stopper ikke sjåføren, da kjører’n forbi. MEN hvis busssjåfør stopper på holdeplassen betyr det at det er plass og da driter faktisk andre mennesker i om du har det «komfortabelt». Som mange reflekterte mennesker her har skrevet så pleier de som ikke tåler rushtiden holde seg unna kollektivtransporten, så hvis DU vil ha det komfortabelt, din smartass-wannabe så får du ta en Røkke og leie egen sjåfør fordi vi har like rett til bussen som deg.
      Du er en sånn fyr som Kressstina skriver om, en egoistisk passasjer.

  36. Peter sier:

    Jeg kjører masse buss og t-bane i Oslo. Det går stort sett greit, når noen blokkerer, fungerer det veldig fint å be de pent om å flytte på seg. Dette fungerer i 96 % av alle ‘problematiske’ tilfeller. Resten er det bare å le av.

    Jeg likte forresten også veldig godt kommentaren over som sammenliknet nordmenns kollektivvaner, med de som fungerer ellers i Europa. Vi nordmenn har en eller tjueto ting å lære om teamwork i den kollektive, offentlige tilfeldigheten.

    Vi er ikke fiender, men et eneste stort lag som må samarbeide for å oppnå best mulig effektivitet og flest mulige smil.

    • kressstina sier:

      Ja, det er ikke vanskeligere enn å be folk flytte på seg :) Nå er det ytterst sjelden jeg «glefser» slik til folk, og det bare når skylappene er totalt overskyggende.

      Kollektivvaner i utlandet har generelt mye bedre flyt, det er det ingen tvil om. Og vi har mye å lære derfra.

      Det er viktig å smile! Det kommer man langt med.

  37. Beate sier:

    Jeg og mange med meg sliter litt med sosial angst, og å komme nær andre mennesker. DU må nesten ta litt hensyn til de også, jeg trener hver dag på å ta buss, gå på butikken og f.eks i overfylte kjøpesentere. JEG må også få lov til å komme meg hjem å ta bussen jeg også. Grunnen til at jeg ikke vil ha noen vedsiden av meg er ikke fordi jeg er slem, eller frekk men fordi jeg har vanskelig for å være inneklemt. Anywho, de fleste jeg ser som tar buss, er hyggelige her jeg bor, de unge reiser seg for de eldre, ellers sitter stort sett tennåringene bakerst i bussen, dit hvor de eldre aldri kommer uansett. Men kommer de bakerst så flytter unga på seg. Men mange folk i forskjellige alderstrinns sliter kanskje med skader, som gjør at de MÅ sitte på bussen. Det må de eldre ta hensyn til, og ikke kaste stygge blikk fordi en ungdom sitter mens gamla står, det er flere på bussen som kanskje kan stå litt. Men noen er kanskje innstilt på å se sur og grinete ut når de kommer på bussen. Finne noe å klage på. «OI, i dag satt jeg på bussen gitt å var sinna å sur, fordi noen jeg ikke kjenner eller vet noe om, ikke kunne reise seg eller fløtte seg på bussen, og jeg driter i om de har en form for skade eller en psykisktilstands, MEN da må jeg bare hjem å blogge om hvor frekke folk er på bussen.. ^^»

    • kressstina sier:

      Det med sjenerthet var selvfølgelig satt litt på spissen. Og jeg skjønner at det kan være vanskelig når man har sosial angst, helt klart. Men uansett om man har en skade, om så det er fysisk eller psykisk, så har man tatt valget å bruke bussen. Og da kan det være greit å gjøre slik at også andre får muligheten, det kan være deg neste gang.

      Ellers må jeg si at du gjør veldig mye insinuering om meg og hvordan jeg er til daglig ;)

  38. matea sier:

    Totaly agree!! Igår satt jeg på trikken, det satt en tynn fyr på samme setet som meg (ja han var tynn, og siden jeg også er det så burde det være MER enn god nok plass for oss). Jeg kunne ikke fatte og begripe hvorfor han tok så stor plass. Han satt der å skræva som bare det, og for hver lille millimeter jeg flytta meg vekk fra ham (er ikke alltid komfortabel med folk så nærme meg..) så breia han seg enda mer ut. Og når han reiste seg for å gå så oppdaga jeg at han hadde sekken ved siden av seg… Altså, han og sekken hans tok naturligvis opp mer enn ett sete, og når han skræver så mye at jeg må ha beina i midtgangen blir jeg litt forbanna altså,…

    Jeg hater at mannfolka sitter å skræver så voldsomt. Det er ingen som tror at de er bedre utstyrt der ned enn de egentlig er, uansett hvor stor vinkel de greie å lage med beina sine.

  39. mira sier:

    En annen ting som irriterer spesielt, er de som ikke klarer å sitte på ett sete, men må trøkke seg over på de som sitter ved siden av. Ja, her i Norge så har vi en ganske stor intimsone, og ja, jeg er villig til å minke den sonen i rush-tida, men SERIØST? Må du virkelig legge all kroppsvekt over på låret mitt? Jeg synes det er fint å ha vindusplass på t-banen, til en breial (fysisk sett) person kommer og skal stjele halvparten av min plass. Det er ubehagelig, ikke bare fordi den personen invaderer intimsonen, men også fordi det er ubehagelig og tungvint å måtte spenne kroppen hele turen for å unngå å lene seg på den personen.

    Jeg er også enig i det med barnevogner. Jeg skjønner at de også må få lov til å ta bussen og t-banen, men er de virkelig nødt til å dytte og trøkke på de helvetes vognene selv når de ser at det er fullt? Man trenger ikke en doktorgrad i fysikk for å skjønne at det er umulig å dytte på fem vogner på samme buss. De får heller vente sammen med oss andre som ikke kommer på bussen…

    • kressstina sier:

      Folk som breier seg er plagsomt, ja. Men det er ikke verre enn å be dem trø seg sammen, da :)

      Når det kommer til barnevogner, så har de like stor rett å bruke buss som oss andre. Men som du sier, de bør ha såpass innsikt at de skjønner sin besøkstid når en buss/trikk/t-bane allerede er tjåke full. Da venter man som alle andre.

  40. Ask Burlefot sier:

    Man burde også huske at en stappfull buss ikke har lov å kjøre. Det er tak på antall ståplasser også, og det skal være plass til å gå av uten at man må ut og så inn igjen.

    I stedet for å dytte problemet over på de reisende må kollektivselskapene sette inn flere busser. Sånn er det bare.

    • E9 sier:

      Enig med Ask Burlefot. Smått fantastisk at man ikke er garantert sitteplass på bussen. Også ut fra et sikkerhetsperspektiv. Når alle betaler samme pris, så burde også alle ha krav på sitteplass. Politikerne kan godt avgiftsbelegge bilbruk og begrunne dette med at flere burde bruke kollektivtransport. Men da burde man også satse på å ha et kollektivtransporttilbud som hadde kapasitet til å ivareta et visst minimumsnivå av sikkerhet og komfort.

      Når jeg må stå å sjangle på svingete vestlandsveier blir jeg irritert over at jeg har betalt like mye som han som sitter bakerst i bussen og sover. Det er ikke det at prisen er så høy, men når man er nødt til å stå kunne det i det minste vært en viss prisdifferensiering.

      Slik dagens kollektivtilbud utarter seg skaper det et klasseskille. Mellom dem som har råd til bilhold, og dem som må ta bussen med all ubeleilighet dette innebærer. Kanskje bidrar de høye bilkostnadene til mer bruk av kollektivtransport, men de skaper et større klasseskille.

      • kressstina sier:

        Å stå på bussen er da ingen problem for de som er friske. Og da tenker jeg på vanlige byruter, som ikke kjører spesielt langt.

        Sikkerhet er jo en annen ting. Men ved bykjøring så skjer det ved såpass lav fart at det er forsvarlig. Det kommer selvfølgelig an på sjåfør og veier.

        Prisdifferensiering tror jeg hadde blitt vanskelig å innføre. Ikke alle kjøper enkeltbilletter, de fleste kjøper pass og månedskort.

    • kressstina sier:

      Joda, om fulle busser kjører forbi passasjerer som må bli stående igjen på holdeplassen, så er det helt klart flere busser som må settes inn! Ingen tvil.

      Men her er det ikke snakk om fullstappa busser. Her er det snakk om halvfulle busser som opererer som om de er fulle. Og de gangene jeg har kjørte en fullstappet buss, så har det vært null problem for folk å komme seg ut uten at andre må gå ut og så inn igjen :)

  41. Hamid sier:

    jeg synes at det er viktig å ha respekt de som er gammel de kunne ikke står i midt i gang de må sitte på stole , ungene klarer seg uansett . det er en problem at må ikke dytte på hverandre , hvis man dytte hverandre alle beveger seg og noen kan ikke holde seg så godt …. man bli litt irritert.

  42. Aud sier:

    Man kan bare bli oppgitt over alle tullingene som reiser kollektivt. Buss sjåføren som roper trekk bakover, men proppen sitter godt i, og ofte så har det hendt at det faktisk er ledige seter der bak. Merkelig. Dem må ha grodd fast. Panikken som kan observeres på tog og bane når folk vil inn…. Guttene som roper til kompissen ta plass….. og han prøver å presse seg frem foran for å komme seg inn. Rart med de folkene som er på vei ut… han kommer seg ikkje inn. Dem er i vegen for han…. så når de andre dørene har begynt å slippe folk inn, så står fortsatt eg og et par andre i døren og slipper ikke ut. Vi nyter det for når det fylles opp bak oss av folk som kommer inn via de andre dørene, og vi ser at de som står bak pøblene begynner å gå til de andre dørene, da presser vi oss ut. Gjett hvem som ikke fikk plass. Så er det dama på 50 som har veskene sine i nabosete. Eg spør om å få sitte og får svar at det «det passer seg ikke». Eg blir noe paff, står noen sekunder og tror ikke mine egne ører. Så sier eg en sån passelig uhøfelig ting til henne som ymter noe om hennes personlighet. Husker desverre ikke hva. Dama såg helt normal ut. Ikke fisefin med oppstopper og ikke fant. Helt midt på treet slik som oss alle. Det samme gjelder meg, så hva var det som ikke passet. Egoet hennes.
    Køkultur mangler, evnen til å følge hva som blir sagt, og et stort plassego, Og så er det alle som blir sure fordi eg prøver å komme meg av toget uten å bli presset inn igjen….. ryggsekker i trynet og sko som flyr igjenom lufta. Hurra for Norge og kollektivtrafikken……. og et notat til slutt. Dette gjelder alle aldre, begge kjønn, og både gamle og nye nordmenn.
    ps.
    åja, eg ble nesten truffet i hode av en joggesko engang.

  43. Fata sier:

    Det er da en rettighet å kunne ta bussen?

  44. Norman sier:

    Er så ufattelig enig i det du skriver! Det verste jeg har sett, var ei dame som okkuperte hele FIRE (!) seter med handleposer. Hun hadde ikke noe på fanget eller i fotrommet. Utrolig irriterende!

Legg igjen en kommentar

