Lang uke.

Jeg kjenner hodet mitt er rimelig kokt når dagene er over. Det er mye som læres, mange nye folk og masse nye inntrykk. Har vært godt med en fridag! :)

Mandag var første dag, og startet med at ingen fant forelesningsrommet vi skulle være i. Ikke engang kurskoordinatoren/foreleseren.. Men vi fant fram til slutt (feil bygning var blitt oppgitt) og alle fikk hilst på hverandre. Senere dro vi som var utvekslingsstudenter på omvisning rundt campus og en matbit. Ble mye prating på rundturen, så ikke alle steder jeg klarte å følge med på hvor var, men jeg vet det mest basiske! Universitetet er endel større enn i Tromsø, med masse parker og en horv med bygninger.

Tirsdag dro vi på tur for å se på gravplassen ved Lindholm Høje (med 700(!) graver) og også se på Fyrkatborgen, en av vikingborgene angivelig bygd av Harald Blåtann ca. år 980. Borgen var spesielt kul å se på, siden jeg både har lest og skrevet om de tidligere i et historiekurs!

En av fire innganger rundt borgen (bildet ble tatt fra en annen inngang)

Rekonstruksjon av husene som stod inni borgen, seksten totalt. En egen hustype kalt Trelleborg, som ikke har stolpepar inni huset langs midten, slik som «vanlige» langhus.

Liten del av gravplassen Lindholm Høje, med hovedsakelig steinsettingsrester etter kremasjoner. Både triangulære, runde og båtformede.

Onsdag var vi på pub-quiz! Jeg og to av jentene fra kurset var på lag, og svarte ganske greit (bortsett fra geografispørsmålene). Vi vant ikke da, men i og med at vi var tre stykker på laget og de aller fleste andre lagene fra fem eller flere, så var vi i gjennomsnitt av de beste xD At vi ikke vant gjorde heller ingenting, siden premiene til de tre beste var ØL. Prisene på alkohol på studenthuset er fantastiske, 20 kroner for et glass vin :D Ok, prisene på alkohol i Danmark er generelt fantastiske.. Jeg fikk bl.a. en drink igår til 40 kroner og tequilashot for 30.. Yes please :D

Torsdag fikk vi en rundtur i sentrum over de historiske stedene, tett etterfulgt av et pubbesøk av hele kursgjengen inkludert foreleser! Vi har en utrolig engasjerende og kunnskapsrik foreleser/kursansvarlig, inspirerende. I tillegg er han flink til å sosialisere seg med oss, slik som jeg er vandt med fra Tromsø :) Det morsomste med turen var at et av museene faktisk lå i en bank, av alle steder. Her var det bl.a. en modell over hvordan Århus angivelig skal ha sett ut i vikingtiden:

Fredag var det «Fun and Games» i universitetsparken i regi av Sommeruniversitetet, der vi hadde sekkeløp, potetløp, blindeløp, tautrekking og hjernetrim i form av å komme seg ut av en knute (Vi vant alle bortsett fra sekkeløpet :p ). Etterpå ble det gratis middag og drikke på studenthuset, og jeg fikk i samme slengen endelig en sykkel! Selv om jeg bor et stykke unna universitetet og tromsø, er det enklere å bare sykle. De har jo faktisk sykkelveier her!

Igår var vi på museet på Moesgaard, hvor instituttet for arkeologi ligger. Det er et godt stykke unna sentrum faktisk, ca. 10 km. Et spesielt museum, som jeg har litt blandede tanker om. Det er et veldig morsomt museum, men ikke spesielt lærerikt. Man velger en person/karakter man vil følge gjennom utstillingen, som i praksis utføres ved at man tar med seg en gjenstand tilknyttet denne personen og plasserer den på skjermer rundt omkring. Resultatet er en lang, oppstykket historie om denne personen. Deretter dro vi inn til sentrum for å spise middag og dra ut på byen! Jeg ble ikke ute så lenge, men fikk i meg endel alkohol uansett :p Var rimelig sliten etter en uke med forelesninger fra 9-16 og deretter andre eventer.

Men som sagt, det har vært godt med en fridag! Siden vi er ferdige såpass sent om dagene, så har det blitt liten tid til å se på butikker o.l. Men den første og siste søndagen i måneden er det søndagsåpent i de fleste sentrene og butikkene i handlegata. Så jeg har fått sjekka ut shoppingdelen av Århus også :) En pengebok har jeg fått meg, og noen gode sandaler som er kjekke å ha siden det kan bli ganske varmt her!

Men nå begynner innlegget å bli litt langt, så jeg avslutter her. Har ei uke igjen med forelesninger, før det er en uke/fem dager med oppgaveskriving! Og så reiser jeg hjem :) Savner kjæresten min ganske mye, men det er ikke like ille som når jeg var på utgravning. Her skjer det så mye hele tiden, at jeg har ikke tid til å tenke på så mye annet! Håper alle har hatt en fin helg :)

Slenger med et bilde av utsikten fra rommet mitt:

Dette innlegget ble publisert i Arkeologi, Personlig, Studier og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Lang uke.

  1. Anonym sier:

    Hei på deg :)
    Håper du hadde en fin tur til Århus. Kommet deg velberget hjem til Nord-polen igjen? ;)

  2. Hallo på du :-)
    Er så lenge siden vi har sett noe til deg i bloggverden nå. Alt bra og mange spennende utgravninger håper jeg :-)
    Har fått en utfordring jeg har sendt videre til deg:
    http://ninaet.wordpress.com/2011/10/17/en-utfordring/

  3. Zentia sier:

    Du blogger for lite :\ (Darunia her=)

Legg igjen en kommentar

